Thrift, Norming & Price Awareness - Τα trends των καταναλωτών το 2025

Τα trends των καταναλωτών το 2025 θα αλλάξουν τον τρόπο που οι επιχειρήσεις συνδέονται με τους πελάτες. Το thrifting, το norming και οι ανησυχίες σχετικά με τις τιμές είναι οι κύριοι παράγοντες που επηρεάζουν τις αγοραστικές αποφάσεις και θα μπορούσαν να χαρακτηριστούν ως τα νέα trends

Για να απλοποιήσουμε τους όρους, το thrifting αναφέρεται στην αυξημένη προτίμηση των καταναλωτών σε μεταχειρισμένα ή ανακυκλωμένα προϊόντα, κυρίως λόγω οικονομικών και περιβαλλοντικών ανησυχιών. Το norming σχετίζεται με τη συμμόρφωση σε κοινωνικούς κανόνες και πρότυπα, σε «νόρμες», που επηρεάζουν τις επιλογές των προϊόντων όπως και τις καταναλωτικές συμπεριφορές.

Αυτές οι τάσεις δείχνουν ότι οι άνθρωποι επικεντρώνονται περισσότερο στην εξοικονόμηση χρημάτων, στην τήρηση των κοινωνικών κανόνων και στην αποφυγή απροσδόκητων δαπανών. Για να παραμείνουν ανταγωνιστικές, οι επιχειρήσεις πρέπει να κατανοήσουν αυτές τις αλλαγές στην ψυχολογία των αγοραστών και να προσαρμοστούν. Με αυτόν τον τρόπο, μπορούν να δημιουργήσουν ισχυρότερες σχέσεις και εμπιστοσύνη με τους πελάτες και να ικανοποιήσουν τις ανάγκες τους με πιο προσωπικό και εύστοχο τρόπο.

Thrift & βιωσιμότητα: Μια lifestyle επιλογή

To thrift δεν έχει να κάνει πλέον μόνο εξοικονόμηση χρημάτων. Έχει γίνει ένας τρόπος ζωής που βασίζεται στην αξία. Σύμφωνα με την έρευνα της Gartner, το 88% των καταναλωτών έχει υιοθετήσει συνήθειες «υποκατανάλωσης», με τη χρήση προϊόντων μεγαλύτερης διάρκειας, την αγορά μεταχειρισμένων ή την επισκευή αντικειμένων αντί την αντικατάστασή τους. Ενώ το 68% των ερωτηθέντων ανέφερε lifestyle λόγους ή αυτοβελτίωσης για αυτή τη συμπεριφορά, το 45% ανέφερε την ακαταστασία και την επιθυμία να απλοποιήσει τη ζωή του, το 35% ανέφερε απόπειρα να αισθάνεται καλύτερα με τον εαυτό του και το 23% επεσήμανε τις περιβαλλοντικές ανησυχίες. Αυτή η τάση αντανακλά μια νοοτροπία «λιτότητας» που την αναδεικνύει ως δύναμη, καθώς οι καταναλωτές «αγκαλιάζουν» τον έλεγχο της κατανάλωσης. 

Αυτή η τάση βρίσκεται ψηλά στα trends των καταναλωτών το 2025, καθώς υπογραμμίζει την αυξανόμενη σημασία της βιωσιμότητας για τους καταναλωτές. Καθώς η κλιματική αλλαγή και οι περιβαλλοντικές κρίσεις εντείνονται, περισσότεροι καταναλωτές αναγνωρίζουν την ανάγκη μείωσης των απορριμμάτων και παράτασης του κύκλου ζωής των προϊόντων. Πρακτικές όπως η ανακύκλωση, οι αγορές από οικολογικά brands και η ελαχιστοποίηση της κατανάλωσης πόρων κερδίζουν έδαφος. 

Sustainability στο eCommerce: Τι είναι & Ποια τα οφέλη
Τι σημαίνει sustainability στο eCommerce και ποια είναι τα οφέλη για τα eshop.

Η περιβαλλοντική κρίση έχει αυξήσει την ευαισθητοποίηση σχετικά με τον οικολογικό αντίκτυπο του fast-fashion, των πλαστικών μιας χρήσης και της υπερπαραγωγής, ωθώντας τις επιχειρήσεις να εφαρμόζουν πρακτικές φιλικές προς το περιβάλλον. Πολλοί καταναλωτές προτιμούν πλέον brands που δίνουν προτεραιότητα στην carbon-neutral παραγωγή, το μειωμένο packaging συσκευασία κλπ. 

Οι καταναλωτές δεν αναζητούν μόνο οικονομικά αποδοτικές λύσεις, αλλά απαιτούν και διαφάνεια στον τρόπο με τον οποίο τα brands συμβάλλουν στη διατήρηση του περιβάλλοντος.

Υιοθετώντας αυτές τις τάσεις που προκύπτουν από τα trends των καταναλωτών το 2025, οι εταιρείες μπορούν να επιδείξουν τη δέσμευσή τους στη βιωσιμότητα, ενισχύοντας ισχυρότερες συνδέσεις με πελάτες με οικολογική σκέψη, καθώς δείχνουν πως ακούνε και ενστερνίζονται τις ανησυχίες τους.

Norming: Η ανάγκη του να ανήκει κάποιος κάπου

Το norming, -η κανονικοποίηση αν μπορούμε να το πούμε στα ελληνικά- αντανακλά την επιθυμία των καταναλωτών να συγκρίνονται με τους υπόλοιπους. Σύμφωνα με την Gartner, το 76% θέλει ξεκάθαρα όρια, το 64% επιδιώκει κατηγοριοποίηση των εννοιών και το 57% αναζητά τη θέση του στον κόσμο. Αυτή η τάση, που πηγάζει από την αβεβαιότητα, δείχνει στροφή από τον ατομικισμό σε πιο συλλογικές συμπεριφορές, με το 48% να ενδιαφέρεται για δομημένη καθοδήγηση στη ζωή.

Αυτή η επιθυμία των αγοραστών να ταιριάζουν είναι παρόμοια με τη φυσική ανθρώπινη παρόρμηση να ακολουθήσει τις τάσεις, όπως μόδα και κοινωνικά κινήματα, οδηγούμενη από το FOMO, ένα από τα σημαντικότερα trends των καταναλωτών το 2025. Οι άνθρωποι θέλουν να είναι μέρος αυτού που κάνουν οι άλλοι, είτε αγοράζουν το ίδιο προϊόν, φορούν τα ίδια ρούχα είτε μοιράζονται τις ίδιες απόψεις. 

Τα brands μπορούν να αξιοποιήσουν αυτή την τάση, προσφέροντας σχετικό περιεχόμενο που δεν εστιάζει στις πωλήσεις και καθησυχάζει τους πελάτες ότι κάνουν τις σωστές επιλογές, ενώ τους βοηθά να αισθάνονται ότι ανήκουν σε μια μεγαλύτερη κοινότητα.

Για παράδειγμα:

  • Μέσω των Social Media challenges και των trends: Ένα brand με παπούτσια μπορεί να ενθαρρύνει τους πελάτες να μοιράζονται φωτογραφίες με τα προϊόντα του, χρησιμοποιώντας συγκεκριμένο hashtag. Έτσι, οι καταναλωτές αισθάνονται μέρος του trend που δημιουργεί το brand.
  • Μέσω του community: Ένα brand vegan προϊόντων περιποίησης μπορεί να δημιουργήσει ένα online community όπου τα μέλη ανταλλάσσουν tips, δοκιμάζουν πρώτοι νέα προϊόντα και συμμετέχουν σε αποκλειστικά events.

Οι Experts παρουσιάζουν τα trends του παγκόσμιου eCommerce

Price Paranoia: Ο φόβος του κρυφού κόστους

Η παράνοια των τιμών προκύπτει από τη δυσπιστία σχετικά με τη σαφήνεια των τιμών. Σχεδόν το 60% των καταναλωτών αναφέρει αβεβαιότητα σχετικά με το τελικό κόστος, με συγκεκριμένες ανησυχίες, όπως λογαριασμοί υπηρεσιών που αυξάνονται χωρίς υψηλότερη χρήση (38%), αποκλίσεις μεταξύ των online τιμών και των καταστημάτων (31%), τιμές που αλλάζουν κατά το checkout (29%), και κρυφές χρεώσεις (23%). 

Αυτοί οι φόβοι έχουν επιδεινωθεί από τις επιπτώσεις του παγκόσμιου, αυξανόμενου πληθωρισμού, ο οποίος έχει διαβρώσει σημαντικά την αγοραστική δύναμη σε όλα τα επίπεδα εισοδήματος.

Το παγκόσμιο οικονομικό περιβάλλον έχει κάνει πολλά νοικοκυριά να δυσκολεύονται να διαχειριστούν τα έξοδα, καθώς το αυξανόμενο κόστος βασικών αγαθών και υπηρεσιών δημιουργεί οικονομική πίεση. Τα υψηλότερα επίπεδα φτώχειας σε πολλά μέρη του κόσμου έχουν αυξήσει περαιτέρω τις ευαισθησίες ως προς την αντιληπτή εκμετάλλευση, με τους καταναλωτές να αναμένουν δικαιοσύνη και σταθερότητα από τα brands που υποστηρίζουν.

Ο πληθωρισμός έχει επίσης τροφοδοτήσει τον σκεπτικισμό σχετικά με τις διακυμάνσεις των τιμών, ιδιαίτερα σε βιομηχανίες όπως οι μεταφορές και το eCommerce, όπου οι κρυφές χρεώσεις θεωρούνται κοινό ζήτημα. Οι καταναλωτές απαιτούν όλο και περισσότερο απλές, ειλικρινείς τιμολογήσεις που εξαλείφουν την ασάφεια και δημιουργούν εμπιστοσύνη, αναδεικνύοντας ένα από τα ισχυρότερα trends των καταναλωτών το 2025, όλων των γενεών.

Ποια είναι τα shopping trends των γενεών
Πώς οι γενιές ψωνίζουν online; Ποια είναι τα shopping trends των γενεών;

Οι επιχειρήσεις που δίνουν προτεραιότητα στη σταθερότητα των τιμών και επικοινωνούν ανοιχτά το κόστος μπορούν να αντιμετωπίσουν αυτούς τους φόβους και να δημιουργήσουν ισχυρότερες σχέσεις με τους πελάτες. Η προσφορά προγραμμάτων αφοσίωσης, εκπτώσεων ή deals ενισχύει περαιτέρω την εμπιστοσύνη αποδεικνύοντας ότι οι εταιρείες εργάζονται ενεργά για να μειώσουν τα οικονομικά βάρη.

Η κατανόηση αυτών των τάσεων δίνει τη δυνατότητα στις επιχειρήσεις να δημιουργήσουν βαθύτερες συνδέσεις με το κοινό τους. Με το να ακολουθούν τις αξίες των πελατών, να παρέχουν σαφή και άμεση επικοινωνία και σταθερή, διαφανή τιμολόγηση, τα brands μπορούν να αντιμετωπίσουν τις βασικές ανησυχίες των καταναλωτών.

Η υιοθέτηση sustainable λύσεων, η προώθηση σαφών κανόνων και η προτεραιότητα στην ειλικρινή τιμολόγηση θα έχουν ισχυρή απήχηση στους σημερινούς πιο συνειδητοποιημένους αγοραστές. Αυτές οι προσπάθειες ενισχύουν την εμπιστοσύνη, την αφοσίωση και τη μακροπρόθεσμη ικανοποίηση. Καθώς οι αγορές εξελίσσονται, οι επιχειρήσεις που προσαρμόζονται σε αυτές τις αλλαγές και τα trends των καταναλωτών το 2025 θα ενισχύσουν τις σχέσεις, θα δημιουργήσουν αξιοπιστία και θα διατηρήσουν τη συνάφεια.

Η υποστήριξη των προτεραιοτήτων των καταναλωτών διασφαλίζει τη διατήρηση των πελατών αλλά και τη βιώσιμη ανάπτυξη σε ένα ολοένα πιο ανταγωνιστικό και ευσυνείδητο τοπίο.