Στον σημερινό υπερ-συνδεδεμένο κόσμο, σίγουρα μπορεί να έχετε αισθανθεί ένα συναίσθημα ότι χάνετε ή χάσατε κάτι σημαντικό ή ότι βρίσκετε εκτός πραγμάτων λόγω της ταχύτητας με την οποία διαμορφώνονται και διαδίδονται τα trend και οι πληροφορίες. Το συναίσθημα αυτό βασίζεται στην ψυχολογία αγοραστών και είναι γνωστό ως "Fear of Missing out" (FOMO) ή αλλιώς "Φόβος μην μείνεις εκτός -πραγματικότητας, ενημέρωσης, όσων συμβαίνουν-". H επίδραση του FOMO στο eCommerce είναι επίσης ισχυρή και τα online καταστήματα μπορούν να το χρησιμοποιήσουν προς όφελός τους για να βελτιώσουν τις πωλήσεις και αποδόσεις τους.
Παρακάτω θα εξετάσουμε τι ακριβώς είναι αυτό το σύγχρονο φαινόμενο που συνδέεται άρρηκτα με τον online κόσμο αλλά και πώς θα το αξιοποιήσετε.
Τι είναι το FOMO στο eCommerce;
FOMO σημαίνει Fear Of Missing Out. Είναι ένας όρος ψυχολογίας με διάφορες μορφές αλλά και κομμάτι της οικονομίας της σπανιότητας. Ωθεί τους πελάτες να νιώθουν μια αίσθηση αναγκαιότητας να αγοράσουν ένα προϊόν ή υπηρεσία πριν χάσουν την ευκαιρία. Το φαινόμενο αυτό είδε μεγάλη επιδείνωση κυρίως μέσα από τις social media πλατφόρμες και πρακτικά οδηγεί τους ανθρώπους να παίρνουν βιαστικές αποφάσεις χωρίς να κατανοούν πλήρως τις συνέπειες.
Όμως, δεν είναι μόνο οι καταναλωτές που βιώνουν τον αντίκτυπο καθώς, το FOMO στο eCommerce έχει γίνει πλέον ένα σύνηθες ζήτημα. Χρησιμοποιείται ως τακτική marketing για να δημιουργήσει αίσθημα σπανιότητας ή περιορισμένης διάθεσης ως προσπάθεια τόνωσης των πωλήσεων. Αυτό όμως μπορεί να έχει και αρνητικές αποχρώσεις καθώς οι παρορμητικές αγορές, συχνά είναι για προϊόντα που δεν χρειάζεται ένας επισκέπτης και αυτό μπορεί να οδηγεί σε χαμηλή ικανοποίηση και υψηλά ποσοστά επιστροφών.
Οι επιχειρήσεις ηλεκτρονικού εμπορίου πρέπει να δημιουργήσουν μια αίσθηση επείγουσας ανάγκης χωρίς να καταφεύγουν σε ψευδείς τακτικές σπανιότητας για να καταπολεμήσουν τον "φόβο της απώλειας". Θα πρέπει επίσης να παρέχουν σαφείς και συνοπτικές πληροφορίες για το προϊόν, ώστε οι πελάτες να μπορούν να λαμβάνουν τεκμηριωμένες αποφάσεις αγοράς.
Τρόποι για να το αξιοποιήσετε στο marketing
Ακολουθούν έξι τρόποι με τους οποίους μπορείτε να ενσωματώσετε το FOMO στο eCommerce marketing σας:
🤳 Δημιουργήστε αίσθηση επείγουσας ανάγκης μέσα από τα social media
Ο φόβος της απώλειας είναι ένα ισχυρό κίνητρο που μπορεί να αξιοποιηθεί για να αυξηθούν οι πωλήσεις και να ωθήσει τους πελάτες να δράσουν. Τα social media είναι ένα ιδανικό μέσο για να προσεγγίσετε πολλούς ανθρώπους σε σύντομο χρονικό διάστημα, καθώς σας επιτρέπουν να στέλνετε έγκαιρες ενημερώσεις και ανακοινώσεις που μπορούν να δημιουργήσουν μια αίσθηση FOMO στους οπαδούς σας.
- Χρησιμοποιήστε περιεχόμενο και hashtags που θα τραβήξουν άμεσα την προσοχή.
- Ανακοινώστε νέα προϊόντα ή υπηρεσίες περιορισμένης έκδοσης.
- Δημιουργήστε μια αίσθηση επείγουσας ανάγκης χωρίς να γίνεστε πιεστικοί.
🤳 Δημιουργήστε μια αίσθηση σπανιότητα για το προϊόν σας
Μια ακόμη τακτική FOMO στο eCommerce, είναι η δημιουργία της αίσθησης ότι ένα προϊόν είναι σε περιορισμένη προσφορά ή διαθεσιμότητα. Έτσι, οι καταναλωτές είναι πιο πιθανό να προχωρήσουν σε μια αγορά εάν αισθανθούν ότι θα χάσουν κάτι χρήσιμο ή σημαντικό. Υπάρχουν μερικοί διαφορετικοί τρόποι για να δημιουργήσετε αίσθηση σπανιότητας για το προϊόν σας:
- Βάλτε κάποιο προϊόν ή υπηρεσία προς πώληση για περιορισμένο χρονικό διάστημα ή για περιορισμένο αριθμό κομματιών, ώστε οι επισκέπτες να πρέπει να κινητοποιηθούν άμεσα εάν το θέλουν.
- Δημιουργήστε αίσθηση αποκλειστικότητας γύρω από το προϊόν ή την υπηρεσία σας, καθιστώντας το διαθέσιμο μόνο σε πελάτες VIP ή σε όσους εγγράφονται για έγκαιρη πρόσβαση.
🤳 Τοποθετήστε αντίστροφη μέτρηση στις σελίδες σας
Ο συγχρονισμός είναι το παν όταν πρόκειται για το FOMO στο eCommerce. Αξιοποιήστε την αίσθηση ανάγκης που δημιουργεί ο χρόνος, μέσα από χρονόμετρα αντίστροφης μέτρησης που θα τονίζουν κάποια ειδική προσφορά ή προσφορές περιορισμένου χρόνου. Αυτό θα ενθαρρύνει τους πελάτες να δράσουν γρήγορα πριν λήξει η προθεσμία.
Μπορείτε να βάλετε αντίστροφη μέτρηση και στις καμπάνιες email marketing ώστε να ενθαρρύνει τους παραλήπτες να ενεργήσουν άμεσα για να αποκτήσουν αυτό που θέλουν. Φυσικά, είναι σημαντικό να διασφαλίσετε ότι το χρονόμετρό σας είναι ακριβές και ότι η εκδήλωση για την οποία μετράτε αντίστροφα έχει μια αξία για τον πελάτη. Όταν χρησιμοποιούνται σωστά, τα χρονόμετρα αντίστροφης μέτρησης μπορούν να αποτελέσουν ένα ισχυρό εργαλείο.
🤳 Στείλτε email με κίνητρα περιορισμένης χρονικής διάρκειας
Οι καμπάνιες email με χρονική ευαισθησία είναι ένας επίσης αποτελεσματικός τρόπος για να αξιοποιήσετε το FOMO στο eCommerce, ιδίως σε εορταστικές περιόδους. Μέσα από καμπάνιες για προσφορές περιορισμένου χρόνου ή limited edition προϊόντων μπορείτε να πείσετε ένα παραπλήπτη να επιλέξει εσάς έναντι του ανταγωνισμού. Συμπεριλάβετε σαφής οδηγίες και βήματα για να διευκολύνετε τους αγοραστές και να τονώσετε τις μετατροπές.
Υπάρχουν διάφορες εφαρμογές που μπορείτε να αξιοποιήσετε αλλά και πλατφόρμες όπως το Mailchimp ή το Shopify email που μπορείτε εύκολα να φτιάξετε segments και εξατομικευμένα email.
🤳 Προσφέρετε αποκλειστικές προσφορές και εμπειρίες
Όλοι μας σαν καταναλωτές αγαπάμε μια καλή προσφορά. Όταν λοιπόν δυνητικοί πελάτες βλέπουν ότι άλλοι έχουν πρόσβαση σε ειδικές προσφορές, είναι πιο πιθανό να αναλάβουν δράση και να πραγματοποιήσουν μια αγορά. Είναι επίσης μια τακτική που μπορεί να αξιοποιηθεί για τη δημιουργία VIP εμπειριών τις οποίες οι τοπ πελάτες σας θα θέλουν να μοιραστούν με τους φίλους τους.
Μέσα από τέτοιες αποκλειστικές προσφορές και εμπειρίες, δημιουργείτε ένα πλαίσιο που κάνει τον αποδέκτη να νιώθει ότι ξεχωρίζει από τους υπόλοιπους καταναλωτές και είναι πιο πιθανό να ανταποκριθεί σε αυτό.
🤳Συμπεριλάβετε κοινωνικές αποδείξεις και ένδειξη ενδιαφερόμενων
Πολλές φορές οι χρήστες βρίσκονται σε κατάστασης άμεσης ανάγκης και αναζητούν λύσεις ποιοτικές και με αμεσότητα. Μπορείτε λοιπόν να ετοιμάσετε pop-up με κάποια προσφορά και να περιλαμβάνετε είτε στο αναδυόμενο παράθυρο είτε στη σελίδα αξιολογήσεις από χρήστες που το έχουν αγοράσει.
Επίσης, μια ακόμη τακτική είναι να βάλετε ενδείξεις πόσα άτομα κοιτούν το προϊόν αλλά και πόσοι το έχουν αγοράσει μέσα σε ένα ορισμένο πρόσφατο διάστημα. Αυτό είναι μια πρακτική FOMO στο eCommerce που θα κάνει το κοινό σας να πάρει πιο εύκολα αποφάσεις καθώς συχνά οι επισκέπτες εμπιστεύονται πιο πολύ τα σχόλια και τις ενέργειες άλλων χρηστών παρά των brand.
Αυτός ο τύπος σκέψης ότι "κι άλλα άτομα ενδιαφέρονται ή αγοράζουν άρα μπορεί να το χάσω" ωθεί τους ανθρώπους να αγοράζουν προϊόντα σημαντικά πιο γρήγορα από τους άλλους!
Βάλτε τη δύναμη του FOMO στο eCommerce κατάστημά σας
Η κατανόηση της ψυχολογίας και της αγοραστικής συμπεριφοράς των καταναλωτών είναι πολύ σημαντική διότι σας επιτρέπει να παίρνετε ενημερωμένες αποφάσεις που προκύπτουν από έρευνα και δεδομένα. Είναι πάντα σημαντικό να μην το παρακάνετε με τη χρήση των διάφορων τεχνικών και να στοχεύετε οι στρατηγικές σας να συνδυάζουν ένα αριθμό παραμέτρων που είναι αποδοτικός για τους δικού σας επιχειρηματικούς στόχους.
Σίγουρα ο φόβος της απώλειας και της επείγουσας ανάγκης είναι ένα trend που ακόμη και υποσυνείδητα επηρεάζει ένα σημαντικό κομμάτι των χρηστών, ιδίως των νεώτερων γενεών που είναι εξαιρετικά inter-connected στις διάφορες πλατφόρμες.