Συχνά λάθη στο product discovery στο eCommerce και πώς να τα αποφύγεις
Φανταστείτε να επενδύετε μήνες σε ένα νέο προϊόν, μόνο για να ανακαλύψετε ότι κανείς δεν το θέλει, δεν είναι καν χρήσιμο! Τα λάθη στο product discovery είναι ο λόγος που πολλά προϊόντα αποτυγχάνουν πριν καν βγουν στην αγορά. Πολλές επιχειρήσεις βασίζονται σε υποθέσεις αντί για digital marketing δεδομένα, με αποτέλεσμα να σπαταλούν χρόνο και χρήμα σε λάθος κατεύθυνση.
Τι πήγε στραβά; Η διαδικασία του product discovery φυσικά! Όταν δεν γίνεται σωστά ή και καθόλου, μπορεί να οδηγήσει σε καθυστερήσεις, αναποτελεσματικές στρατηγικές και χαμένες ευκαιρίες.
Σήμερα συγκεντρώνουμε τα πιο κοινά λάθη στη διαδικασία της ανακάλυψης, καθώς και τρόπους αποφυγής τους. Ας αποσαφηνίσουμε όμως πρώτα, τι σημαίνει ανακάλυψη προϊόντος, για να αποφύγουμε κάθε σύγχυση:
Τι είναι το product discovery
Το discovery είναι το πρώτο βήμα για να αναπτυχθεί ένα προϊόν που οι πελάτες πραγματικά χρειάζονται. Πρόκειται για μια διαδικασία κατανόησης των αναγκών της αγοράς, δοκιμής ιδεών και επιβεβαίωσης του τι αξίζει να κατασκευαστεί. Αν γίνει σωστά, αποτρέπει σπατάλες σε χρόνο και πόρους.
Η διαδικασία αυτή σας βοηθά να απαντήσετε σε βασικά ερωτήματα, σχετικά με το αν αξίζει να σχεδιαστεί ένα προϊόν, όπως:
- Αξίζει να λυθεί αυτό το πρόβλημα;
- Θα λειτουργήσει η λύση που προσφέρετε με το προϊόν αυτό;
- Είναι καλύτερη η δική σας λύση από τις υπάρχουσες επιλογές;
Ο Marty Cagan, product management specialist, ορίζει την ανακάλυψη ως έναν τρόπο για να διαχωρίσετε γρήγορα τις καλές ιδέες από τις κακές. Για να πετύχει, μια ιδέα πρέπει να είναι πολύτιμη, εύχρηστη, εφικτή και στρατηγικά σωστή. Αυτή η μεθοδολογία μειώνει τους κινδύνους και εξασφαλίζει ότι το τελικό προϊόν ανταποκρίνεται στις πραγματικές ανάγκες.
Συνήθη λάθη στο product discovery και πώς να τα αποφύγετε
Το product discovery είναι μια κρίσιμη διαδικασία στο eCommerce. Βοηθά τις επιχειρήσεις να εντοπίσουν τις ανάγκες των πελατών και να αναπτύξουν επιτυχημένα προϊόντα. Ωστόσο, πολλές εταιρείες κάνουν κρίσιμα λάθη που οδηγούν σε σπατάλη πόρων και προϊόντα που δεν φέρουν καμία απήχηση.
Παρακάτω, συγκεντρώσαμε τα πιο συνηθισμένα λάθη και προτείνουμε τρόπους για να τα αποφύγετε:
Αντιμετωπίζεται ως one-time task
Πρόβλημα: Ένα από τα πιο κοινά λάθη στο product discovery που βρίσκονται στον «πυρήνα» των ζητημάτων είναι το εξής: Ορισμένοι επαγγελματίες αντιμετωπίζουν την ανακάλυψη ως μια διαδικασία που είναι απαραίτητη μόνο πριν κυκλοφορήσει επίσημα ένα προϊόν. Μεγάλο λάθος. Αυτή η προσέγγιση μπορεί να οδηγήσει σε προϊόντα ξεπερασμένα, κορεσμένες ιδέες και μειωμένη απήχηση στο κοινό.
Λύση: Το discovery πρέπει να είναι μια συνεχής διαδικασία. Ως επαγγελματίες θα πρέπει να δοκιμάζετε συνεχώς καινούργιες ιδέες μέσω ανάλυσης του ανταγωνισμού, έρευνας χρηστών και προηγούμενων σχολίων. Οι τακτικές δοκιμές σας επιτρέπουν να βελτιώνετε τα προϊόντα σας με βάση πληροφορίες που αντλείτε σε πραγματικό χρόνο.
Ξοδεύεται πάρα πολύς χρόνος στην έρευνα
Πρόβλημα: Ενώ η έρευνα είναι απαραίτητη, η υπερβολική έρευνα καθυστερεί την ανάπτυξη και τη λήψη αποφάσεων προϊόντων. Η υπερβολική έρευνα, λοιπόν, σε αντίθεση με ό,τι έχετε ακούσει, μπορεί να αποτελέσει ένα από τα πιο συνηθισμένα λάθη στο product discovery. Πολλές επιχειρήσεις αποτυγχάνουν να κατηγοριοποιήσουν τα προβλήματα σε μικρότερα μέρη. Αυτό οδηγεί σε μεγαλύτερες έρευνες που επιβραδύνουν την πρόοδο.
Λύση: Θέστε ένα χρονικό όριο για την έρευνα. Ως επιχειρήσεις θα πρέπει να εξισορροπείτε τον χρόνο που αφιερώνετε στην έρευνα. Εάν έχουν συγκεντρωθεί αρκετά δεδομένα για τη λήψη μιας τεκμηριωμένης απόφασης, προχωρήστε προς τα εμπρός αντί να κάνετε υπερανάλυση.
Απουσιάζουν designers και μηχανικοί στην έρευνα
Πρόβλημα: Ορισμένες εταιρείες πιστεύουν ότι η ανακάλυψη είναι αποκλειστικά έργο των διαχειριστών προϊόντων. Ωστόσο, όταν αποκλείουν τους σχεδιαστές, τους μηχανικούς και άλλες ειδικότητες από την έρευνα, κάνουν ένα από τα πιο σοβαρά λάθη στο product discovery γιατί περιορίζουν τις προοπτικές και τις γνώσεις που αφορούν την εμπειρία χρήστη και τις τεχνικές δυνατότητες και που μπορούν να συμβάλουν στη διαδικασία.
Λύση: Η ανακάλυψη απαιτεί μια συλλογική προσπάθεια. Θα πρέπει να κοινοποιείτε τα ευρήματα της έρευνας σε όλες τις σχετικές ομάδες, συμπεριλαμβανομένων των πωλήσεων και του marketing, για να διασφαλιστεί μια προσέγγιση που προκύπτει από όλους τους ειδικούς της ομάδας για την ανάπτυξη προϊόντων.
Η ομάδα δεν συντονίζεται σωστά
Πρόβλημα: Όταν τα διαφορετικά τμήματα μιας εταιρείας δεν συνεργάζονται αποτελεσματικά, προκύπτουν προβλήματα όπως ασυνεννοησία, επαναλαμβανόμενες ή άσκοπες εργασίες και καθυστερήσεις στην ανάπτυξη προϊόντων. Επιπλέον, σημαντικές πληροφορίες μπορεί να χαθούν, καθώς κάθε τμήμα λειτουργεί αυτόνομα, χωρίς να λαμβάνει υπόψη του τις ανάγκες και τις προτεραιότητες των υπόλοιπων ομάδων.
Λύση: Για να διασφαλιστεί η σωστή συνεργασία, είναι σημαντικό να υπάρχει ανοιχτή και διαρκή επικοινωνία μεταξύ των ομάδων. Αυτό μπορείτε να το πετύχετε με τακτικές συναντήσεις, όπου θα συζητούνται οι προτεραιότητες, οι προκλήσεις και οι εξελίξεις. Επίσης, η πρόσβαση σε ερευνητικά δεδομένα και η ανταλλαγή πληροφοριών μεταξύ των τμημάτων θα βοηθήσουν αποτελεσματικότερα στη λήψη πιο ολοκληρωμένων αποφάσεων.
Η ανακάλυψη προϊόντος βασίζεται σε μια μία μέθοδο έρευνας ή παραλείπεται εξ ολοκλήρου η έρευνα
Πρόβλημα: Ορισμένες επιχειρήσεις παραλείπουν την έρευνα, υποθέτοντας ότι κατανοούν ήδη τις ανάγκες των χρηστών. Ε, λοιπόν, αυτό είναι στην κορυφή με τα λάθη στο product discovery! Ακόμη, πολλοί βασίζονται αποκλειστικά σε μία μέθοδο, όπως απλές έρευνες, ενώ αγνοούν παντελώς άλλους τρόπους με τους οποίους μπορούν να πραγματοποιήσουν έρευνες.
Λύση: Χρησιμοποιήστε πολλαπλές μεθόδους έρευνας, συμπεριλαμβανομένων ανάλυσης ανταγωνιστών και προηγούμενων σχολίων πελατών. Αυτή η προσέγγιση παρέχει μια ευρύτερη και σαφέστερη εικόνα των αναγκών των πελατών και των απαιτήσεων της αγοράς.
Πραγματοποιούνται δοκιμές στον ίδιο τύπο χρηστών
Πρόβλημα: Το να χρησιμοποιείται η ίδια ομάδα συμμετεχόντων στην έρευνα είναι ένα από τα ερασιτεχνικότερα λάθη στο product discovery και μπορεί να οδηγήσει σε μεροληπτικά αποτελέσματα και σε περιορισμένη εικόνα σχετικά με τις ανάγκες των πελατών. Αν χρησιμοποιείται συνεχώς το ίδιο δείγμα καταναλωτών, τα αποτελέσματα μπορεί να είναι μονόπλευρα, καθώς δεν διερευνούνται οι διαφορετικές ανάγκες των πελατών. Αυτό είναι λάθος, γιατί αν δεν λαμβάνονται υπόψη πολλές οπτικές, το προϊόν μπορεί να μην καλύπτει πραγματικά αυτό που χρειάζονται οι πελάτες.
Λύση: Βεβαιωθείτε ότι στην έρευνα συμμετέχουν άτομα με διαφορετικές ανάγκες και προτιμήσεις. Αν δοκιμάζετε το προϊόν μόνο σε μια ομάδα, μπορεί να καταλήξετε με λειτουργίες που δεν ταιριάζουν σε όλους. Συμπεριλάβετε χρήστες από διαφορετικά δημογραφικά στοιχεία για πιο σωστά αποτελέσματα.
Τα αποτελέσματα προσεγγίζονται με μεροληψία
Πρόβλημα: Ένα από τα πιο υπόκωφα λάθη στο product discovery είναι η μεροληπτική προσέγγιση. Αν η έρευνα είναι προκατειλημμένη, τα αποτελέσματα μπορεί να είναι περιορισμένα και να οδηγήσουν σε λάθος αποφάσεις. Αν οι ερωτήσεις δεν είναι σωστά διατυπωμένες ή αν αφορούν μόνο τους υπάρχοντες πελάτες, μπορεί να οδηγήσουν σε περιορισμένες ή λανθασμένες απαντήσεις.
Λύση: Κάντε ουδέτερες, ανοιχτές ερωτήσεις για να μην κατευθύνετε τις απαντήσεις. Συμπεριλάβετε διαφορετικές ομάδες χρηστών, όπως νέους, παλιούς και πιθανούς πελάτες, ώστε να έχετε μια πιο ολοκληρωμένη εικόνα.
Δεν γίνονται σωστές δοκιμές στα key assumptions
Πρόβλημα: Οι εταιρείες συχνά κάνουν υποθέσεις (assumptions) σχετικά με τη συμπεριφορά των πελατών χωρίς να τις επαληθεύουν. Αυτό μπορεί να οδηγήσει σε μεγάλες αποτυχίες σε ό,τι αφορά τα προϊόντα, ειδικότερα εάν οι βασικές υποθέσεις αποδειχθούν λανθασμένες ή ελλιπείς.
Λύση: «Χαρτογραφήστε» και ελέγξτε τις βασικές υποθέσεις πριν προχωρήσετε. Εστιάστε σε όσες είναι κρίσιμες αλλά δεν έχουν επαρκή δεδομένα. Αυτό μειώνει τον κίνδυνο και εξασφαλίζει ότι οι αποφάσεις βασίζονται σε πραγματικά στοιχεία.
Αποφεύγοντας τα λάθη στο product discovery το 2025
Αν μια επιχείρηση eCommerce θέλει να πετύχει, πρέπει να αποφεύγει τα πιο κοινά αλλά και «tricky» λάθη στο product discovery. Όταν η έρευνα γίνεται σωστά, οι εταιρείες δημιουργούν και λανσάρουν, πιο σίγουρα και πιο επιτυχημένα προϊόντα, μειώνουν τα κόστη και διατηρούν το ανταγωνιστικό τους πλεονέκτημα.
Όσες επιχειρήσεις προσαρμόζονται γρήγορα και βελτιώνουν συνεχώς τις πρακτικές τους, ξεχωρίζουν σε μια eComemrce αγορά που όλο αλλάζει και εξελίσσεται. Η σωστή στρατηγική στην ανακάλυψη προϊόντος δεν είναι απλά επιλογή, είναι απαραίτητη για την επιτυχία.