Το Etsy είναι μια αρκετά γνωστή eCommerce πλατφόρμα που επικεντρώνεται στη σύνδεση αγοραστών με πωλητές που δημιουργούν χειροποίητα και vintage προϊόντα. Σίγουρα, δεν έχει το βεληνεκές άλλων δημοφιλών πλατφορμών όπως τα Amazon, Alibaba ή eBay, παρόλα αυτά όμως έχει βγει μπροστά ως ηγέτης ανάμεσα στις καλλιτεχνικές και χειροποίητες αγορές προϊόντων, συνδέοντας πάνω από 9 εκατ. πωλητές με σχεδόν 96 εκατ. αγοραστές, σύμφωνα με το Statista. Πώς όμως έχει καταφέρει να πετύχει τη σύνδεση αυτή και τι είναι αυτό που την κάνει να ξεχωρίζει;

The curious case of Etsy: Μια ιδιαίτερη eCommerce πλατφόρμα
Για αρχή ας ξεκινήσουμε από τα βασικά και ας "συστηθούμε" πιο αναλυτικά με την πλατφόρμα. Αν φυσικά ήδη γνωρίζατε για αυτήν και την ιστορία της, τότε μπορείτε να κάνετε skip σε επόμενο section.
Η ιδέα για το Etsy που ξεκίνησε τη λειτουργία της το 2005, με στόχο να «κρατήσει το εμπόριο ανθρώπινο» και να δώσει σε ανθρώπους τη δυνατότητα να πουλήσουν τις χειροτεχνίες τους, γεννήθηκε σε ένα μικρό διαμέρισμα στο Μπρούκλιν, όταν οι ιδρυτές, Robert Kaling, Haim Schoppik και Chris Maguire, αποφάσισαν να δημιουργήσουν μια εικονική βιτρίνα για προϊόντα τέχνης και χειροτεχνίας. Ο Kaling, ο οποίος έφτιαχνε ο ίδιος αντικείμενα επίπλων εκείνη την εποχή, έψαχνε τρόπους να πουλήσει τις χειροποίητες δημιουργίες του. Αλλά η εύρεση αγοραστών για χειροποίητα αντικείμενα ήταν λίγο δύσκολη υπόθεση. Τότε ήταν που κατέληξε στο συμπέρασμα ότι μια συλλογικότητα πωλητών θα προσέλκυε μεγαλύτερη προσοχή από τους υποψήφιους αγοραστές.
Η πρώτη έκδοση του καταστήματος αναπτύχθηκε μέσα σε σχεδόν τρεις μήνες και ξεκίνησε αμέσως μετά, αποκτώντας ένα σημαντικό κοινό μέσα στον πρώτο χρόνο. Μέσα σε δυο μόλις χρόνια μέχρι το 2007, είχε σημειώσει σημαντική ανάπτυξη, διαθέτοντας περίπου 450.000 εγγεγραμμένους «Etsians», οι οποίοι δημιούργησαν συλλογικά $26 εκατ. σε ετήσιες πωλήσεις εκείνο το έτος.

Ποια συστατικά έχει αξιοποιήσει όμως για να ξεχωρίσει και να επιτύχει;
👉 Δημιουργία ισχυρής κοινότητας μέσω των Etsy Forum και Teams
Η δόμηση μιας ενεργής κοινότητας είναι ένα βασικό στοιχείο που έχει οδηγήσει σε επιτυχία και η πλατφόρμα προσφέρει πολλαπλές επιλογές για την ενίσχυση της αίσθησης του ανήκειν και της συνεργασίας μεταξύ των χρηστών της. Τα καλύτερα παραδείγματα των πρωτοβουλιών για την οικοδόμηση της κοινότητας είναι το Etsy Teams και το Etsy Forum.
Το Forum χρησιμεύει ως ένας διαδικτυακός χώρος όπου οι πωλητές μπορούν να συμμετέχουν σε συζητήσεις, να ζητούν συμβουλές και να μοιράζονται εμπειρίες μεταξύ τους. Αυτός ο δυναμικός και διαδραστικός χώρος χρησιμεύει ως εξαιρετική πηγή, ειδικά για τους πωλητές που είναι νέοι στην πλατφόρμα.
Το Teams ενισχύει περαιτέρω την αίσθηση της κοινότητας στο Etsy, επιτρέποντας στους χρήστες με κοινά ενδιαφέροντα, θέματα ή γεωγραφικές τοποθεσίες να σχηματίζουν εξειδικευμένες ομάδες. Χρησιμεύει ως χώρος ανταλλαγής γνώσεων, όπου οι πωλητές που δραστηριοποιούνται στις ίδιες θέσεις μπορούν να συναντηθούν, να μοιραστούν ιδέες και να ξεκινήσουν συνεργασίες.

Μέσω των δυο αυτών καναλιών, η πλατφόρμα δημιουργεί μια ακμάζουσα κοινότητα που υπερβαίνει τις απλές συναλλαγές. Ενθαρρύνει την αλληλεπίδραση, τη συνεργασία και την ανταλλαγή ιδεών. Και αυτό, με τη σειρά του, το βοηθά να βελτιώσει τη συνολική εμπειρία των χρηστών. Επιπλέον, ενισχύει την ταυτότητα του brand καθώς υποστηρίζει έμπρακτα ότι εκτιμά τη δημιουργικότητα και τη δύναμη της ανθρώπινης σύνδεσης.
👉 Διατηρεί και ενισχύει το δικό του blog
Η δημοφιλής marketplace πλαφόρμα διαθέτει επίσης blog το οποίο μάλιστα ενισχύει και με user-generated content. Το blog ονομάζεται εύστοχα Etsy Journal και είναι οπτικά σχεδιασμένο ώστε να μοιάζει με λεύκωμα, με χρήσιμες ιδέες, συμβουλές και συστάσεις προϊόντων.
Με μια πρώτη ματιά, είναι προφανές ότι υιοθετεί μια προσέγγιση του περιεχομένου που επικεντρώνεται στο κοινό. Eπικεντρώνεται σε μεγάλο βαθμό σε λίστες, οδηγίες χρήσης και περιεχόμενο τύπου tutorial, παρέχοντας πολύτιμες προτάσεις και συμβουλές στους αγοραστές. Είναι επίσης καλά segmented, με πέντε διακριτές κατηγορίες περιεχομένου που μπορεί να ενδιαφέρουν τη βάση των χρηστών τους: Home and Living, Shopping, σ, Style, Gift Ideas και Weddings.

Είναι ένας ακόμη τρόπος με τον οποίο προωθεί το engagement του κοινού καθώς έτσι ξεκινούν συζητήσεις και σχόλια κάτω από τις αναρτήσεις. Οι αναγνώστες μπορούν να συμμετέχουν ενεργά, να αφήνουν σχόλια, να κάνουν ερωτήσεις και να μοιράζονται τις εμπειρίες τους. Αυτό το διαδραστικό στοιχείο βοηθά τους χρήστες να δημιουργήσουν ισχυρότερο δεσμό με το brand.
Ένα μοναδικό όμως χαρακτηριστικό που διαθέτει το εν λόγω blog είναι το Featured Shops, ένα δυναμικό τμήμα στο οποίο οι αναρτήσεις επικεντρώνονται στις ανάδειξη και πρόωθηση καταστημάτων που ξεχωρίζουν στην κοινότητα των πωλητών του Etsy. Σκοπός είναι να παρέχουν στους αγοραστές μια ματιά στα παρασκήνια του προϊόντος ενός πωλητή. Δίνει στους αναγνώστες την ευκαιρία να συνδεθούν με τους πωλητές σε ένα πιο ανθρώπινο επίπεδο, καθώς μαθαίνουν τις ιστορίες τους. Και οι πωλητές, με τη σειρά τους, έχουν τη δυνατότητα να αναδείξουν τα προσαρμοσμένα προϊόντα τους και να οδηγήσουν την επισκεψιμότητα στις λίστες των προϊόντων τους για να βελτιώσουν τις πωλήσεις τους.
👉 Έχει μια μοναδική προσέγγιση στο SEO
Φυσικά όταν μιλάμε για online marketing και στρατηγικές, δεν θα μπορούσε να μην αναφερθεί το SEO. Στην περίπτωση του Etsy όμως η προσέγγιση αυτή είναι λίγο διαφορετική. Σε αντίθεση με τις περισσότερες μεγάλες διαδικτυακές πλατφόρμες, η στρατηγική SEO της eCommerce πλατφόρμας δεν περιστρέφεται κυρίως γύρω από το περιεχόμενο του blog. Αντ' αυτού, χρησιμοποιούν κυκλικό internal linking με στοχευμένες λέξεις-κλειδιά για να κατευθύνουν τους επισκέπτες σε διάφορες περιοχές της ιστοσελίδας.
Το κύριο μέσο που οδηγεί σε επισκεψιμότητα είναι οι σελίδες προϊόντων, οι οποίες δημιουργούνται και βελτιστοποιούνται από τους ίδιους τους πωλητές. Ωστόσο, η ίδια η πλατφόρμα από πλευράς της βοηθά επιμελώς την κοινότητα των πωλητών του στην κατανόηση και την εφαρμογή αποτελεσματικών πρακτικών SEO για τη λειτουργία επιτυχημένων καταστημάτων.

👉 Παρέχει οργανωμένο Seller Handbook
Όπως αναφέραμε, η πλατφόρμα βοηθά τους πωλητές να στήνουν και να προωθούν τα eshop τους αποτελεσματικά. Για να τους καθοδηγήσουν λοιπόν γύρω από διάφορες πτυχές, έχουν αναπτύξει το Seller Handbook.
Έτσι, έχουν αναπτύξει το Journal ως μια σελίδα πόρων που απευθύνεται στους αγοραστές και το Seller Handbook ως ένα οδηγό φτιαγμένο ειδικά για την κοινότητα των πωλητών. Όπως υποδηλώνει και το όνομά του, πρόκειται για ένα εγχειρίδιο που βοηθά τους πωλητές στη δημιουργία του store τους και στη βελτιστοποίησή του για τις μηχανές αναζήτησης. Το περιεχόμενο της σελίδας έχει εκπαιδευτικό χαρακτήρα, με θέματα όπως: The Anatomy of a Well-Crafted Etsy Listing, Customizing the Look of Your Shop Home, Keywords 101: Everything You Need to Know και πολλά ακόμη.
Το "εγχειρίδιο" είναι καλά κατηγοριοποιημένο, με ενότητες όπως Getting Started, Growing Your Business και Seller Stories ενώ εδώ προστίθενται και οποιεσδήποτε ενημερώσεις ή ανακοινώσεις γίνονται στην πλατφόρμα.

👉 Έχει αναπτύξει ένα affiliate πρόγραμμα ανταμοιβής
Η πλατφόρμα όμως εκτός από έμπνευση και υποστήριξη, έχει επενδύσει και στην ανάπτυξη του δικού του affiliate προγράμματος που ανταμείβει τους χρήστες για την κοινοποίηση αντικειμένων από το marketplace του Etsy. Έχουν επίσης δώσει αυτή τη δυνατότητα για affiliate marketing και στους πωλητές τους. Το πρόγραμμα αυτό απευθύνεται σε όσους διαθέτουν κάποια ιστοσελίδα ή blog.
Πρόκειται για μια ακόμη ιδιοφυή κίνηση στο πλαίσιο της content marketing στρατηγικής του, επιτρέποντας σε όλους τους χρήστες να ενεργούν ως πρεσβευτές του brand, επηρεάζοντας τις αποφάσεις αγοράς των ανθρώπων μέσω στρατηγικών προωθητικών ενεργειών προϊόντων. Αυτή η ενέργεια ενισχύει την παρουσία της πλατφόρμας με πιο οργανικό και δομημένο τρόπο, κερδίζοντας έτσι επί του φανφαρώδους sponsored content.
👉 Χτίζει μια ανθρώπινη σύνδεση μέσω της διαφήμισης
Ακόμη και στον τομέα του paid marketing, το Etsy κατανοεί τα οφέλη της αξιοποίησης των πληρωμένων διαφημίσεων για την ανάπτυξη της επιχείρησής του, γι' αυτό και επένδυσε σε διάφορες μορφές διαφήμισης, όπως τηλεοπτικές διαφημίσεις, online βίντεο και paid social media ads.
Όμως, οι διαφημίσεις του δημοφιλούς online marketplace δεν στοχεύουν τόσο στην προώθηση όσο στην καλλιέργεια μιας συναισθηματικής σύνδεσης με τους θεατές. Τα ads έχουν σχεδιαστεί για να προκαλούν θετικά συναισθήματα και να "ενσαρκώνουν" τη βασική αρχή του brand: Keeping commerce human, επικεντρώνοντας στο ανθρώπινο κομμάτι του eCommerce και των επιχειρήσεων.
Ένα τέτοιο παράδειγμα είναι το παρακάτα που στόχο έχει να υποστηρίξει τη δουλειά των μικρών επιχειρήσεων.
👉 Διαχωρίζει την παρουσία του στα social media
Καθώς μιλάμε για στρατηγική και marketing θα ήταν σχεδόν αδύνατο να λείπει κάποια αναφορά στα social media. H πλατφόρμα διατηρεί ενεργή παρουσία σε πολλαπλά κανάλια, όμως έχει διαμορφώσει μια ιδαίτερη προσέγγιση καθώς διαθέτει δύο τύπους social: το Etsy και το Etsy Success.
Οι σελίδες του κύριου καναλιού στο Instagram, το YouTube και το X διαθέτουν πολλές αναρτήσεις που προωθούν τα αντικείμενα των πωλητών, μαζί με κάποιες αναρτήσεις και βίντεο στο Pinterest. Η έμφαση δίνεται σε μεγάλο βαθμό στο οπτικό περιεχόμενο, με περιστασιακά memes και δημοσκοπήσεις να προστίθενται στο μείγμα. Το μεγαλύτερο μέρος του περιεχομένου έχει διαφημιστικό χαρακτήρα για να προσελκύσει περισσότερους αγοραστές στην πλατφόρμα. Η σελίδα στο LinkedIn από την άλλη, δίνει μια καλύτερη ματιά στην ομάδα που τρέχει το brand και δείχνει πώς είναι να εργάζεσαι στην εταιρεία.

Από την άλλη, τα Success κανάλια είναι είναι εξ ολοκλήρου αφιερωμένα σε συμβουλές απευθείας από το Etsy για τους πωλητές. Υπάρχουν τέσσερις πλατφόρμες κοινωνικής δικτύωσης που εμπίπτουν σε αυτή την κατηγορία: Instagram, Facebook, X και YouTube.
Το περιεχόμενο τους είναι συγκεκριμένο για κάθε πλατφόρμα και φαίνεται ότι αφιερώνουν χρόνο για να κατανοήσουν τι θα ήθελε να δει η βάση των χρηστών τους σε κάθε πλατφόρμα και αναπτύσσουν περιεχόμενο ανάλογα. Κάποιες φορές επαναχρησιμοποιούν περιεχόμενο, αλλά θα διαπιστώσετε ότι το μεγαλύτερο μέρος του περιεχομένου για κάθε πλατφόρμα μέσων κοινωνικής δικτύωσης είναι μοναδικό και ειδικά σχεδιασμένο για τη συγκεκριμένη πλατφόρμα.
Η content marketing στρατηγική του Etsy είναι ένα εξαιρετικό παράδειγμα που αναδεικνύει γιατί το brand έχει καταφέρει να δομήσει μια ξεχωριστή ταυτότητα και μπορεί να σας δώσει έμπνευση για βρείτε κι εσείς τους δικού σας ξεχωριστούς τρόπους να ξεχωρίσετε.