Το eCommerce στην Ευρώπη μεταμορφώνει συνολικά τον τομέα του εμπορίου στην ήπειρο, αν και το τοπίο παραμένει ποικιλόμορφο με σημαντικές διαφορές μεταξύ των διάφορων περιοχών. Σύμφωνα με την Eurostat, το 58,1% των καταναλωτών στην Ευρωπαϊκή Ένωση πραγματοποίησε online αγορές πέρυσι. Αν και η Βόρεια Ευρώπη ηγείται του ρυθμού, πολλά μέρη της νότιας και νοτιοανατολικής Ευρώπης εξακολουθούν να παρουσιάζουν ανεκμετάλλευτες ευκαιρίες ανάπτυξης για τους έμπειρους διαδικτυακούς λιανοπωλητές.

Αρχηγός του eCommerce: Η Ολλανδία γίνεται πρότυπο

Η Ολλανδία είναι πρωτοπόρος του eCommerce στην Ευρώπη, με το εντυπωσιακό 84,2% του πληθυσμού να πραγματοποιεί διαδικτυακές αγορές. Αυτό το υψηλό ποσοστό υιοθέτησης αντικατοπτρίζεται και στις 12 επαρχίες, με την Ουτρέχτη να κατέχει την πρωτιά με 87,8%. Η ισχυρή υποδομή του ηλεκτρονικού εμπορίου στη χώρα περιλαμβάνει πάνω από 100.000 eshop, γεγονός που την καθιστά πηγή έμπνευσης για τους επίδοξους ιδιοκτήτες online store σε όλη την Ευρώπη.

Πώς να ξεκινήσεις ένα online store σε 10 βήματα
Τα 10 απλά βήματα για να ξεκινήσεις ένα online store.

Πολύ κοντά ακολουθούν η Ιρλανδία με 80,5% και η Σουηδία με 80,2% ενώ η Δανία και το Λουξεμβούργο συμπληρώνουν την πρώτη πεντάδα των χωρών με ισχυρή κουλτούρα διαδικτυακών αγορών. Από την άλλη, στη Γερμανία με 67,5% και τη Γαλλία με 65,8%, τα 2/3 των καταναλωτών είναι ενεργοί online αγοραστές, υπογραμμίζοντας αυτά τα έθνη ως καθιερωμένες αλλά και αναπτυσσόμενες αγορές για τους επιχειρηματίες του eCommerce.

Προκλήσεις στον Νότο: Δυνατότητες στις υποανάπτυκτες αγορές

Σε αντίθεση, η διείσδυση του eCommerce στην Ευρώπη νότια και νοτιοανατολικά είναι σημαντικά χαμηλότερη. Έτσι, η Ιταλία με 39,2% και η Ισπανία με 55,9% εξακολουθούν να υπολείπονται των βόρειων γειτόνων τους με το ποσοστό αυτό να είναι ακόμη χαμηλότερο στην Βουλγαρία, όπου μόνο το 26,9% του πληθυσμού ψωνίζει online, και στην υποψήφια για την ΕΕ χώρα Αλβανία, η οποία μόλις αγγίζει το 16,3%.

Μπορεί τα στοιχεία αυτά να αναδεικνύουν τις προκλήσεις, αποκαλύπτουν όμως και τις ευκαιρίες. Οι καταναλωτές σε αυτές τις περιοχές αγκαλιάζουν σταδιακά το ηλεκτρονικό εμπόριο, λόγω της καλύτερης πρόσβασης στο διαδίκτυο, του αυξανόμενου ψηφιακού αλφαβητισμού και ενός νεότερου δημογραφικού πληθυσμού που είναι πρόθυμο να υιοθετήσει σύγχρονες αγοραστικές συνήθειες.

Ο χάρτης της Ευρώπης με τα δεδομένα της Eurostat
Πηγή: Eurostat

Τι μπορούν να μάθουν τα online store;

Βόρεια Ευρώπη: Μια κορεσμένη αλλά προσοδοφόρα αγορά

Για τους ιδιοκτήτες eshop που επενδύουν στο eCommerce στην Ευρώπη του Βορρά, ο ανταγωνισμός είναι έντονος, αλλά η εμπιστοσύνη των καταναλωτών στις online αγορές είναι υψηλή. Η προσφορά εξειδικευμένων προϊόντων, τοπικών υπηρεσιών ή πρωτοβουλιών με επίκεντρο τη βιωσιμότητα μπορεί να βοηθήσει να ξεχωρίσετε σε αυτή την πολυπληθή αγορά.

Sustainability στο eCommerce: Τι είναι & Ποια τα οφέλη
Τι σημαίνει sustainability στο eCommerce και ποια είναι τα οφέλη για τα eshop.

Νότια Ευρώπη: Ένα σύνορο για ανάπτυξη

Η Νότια Ευρώπη αποτελεί μια πολλά υποσχόμενη αγορά για τους eCommerce επιχειρηματίες. Αντιμετωπίζοντας εμπόδια όπως οι περιορισμένες επιλογές πληρωμών ή οι βραδύτεροι χρόνοι παράδοσης, οι διαδικτυακοί λιανοπωλητές μπορούν να προσελκύσουν αυτούς τους αναδυόμενους καταναλωτές. Η συνεργασία με τοπικούς παρόχους εφοδιαστικής ή η επένδυση σε φιλικές προς τα κινητά πλατφόρμες μπορεί να έχει σημαντικό αντίκτυπο.

Νοτιοανατολική Ευρώπη: Στρώνοντας βάσεις για μελλοντική επιτυχία

Βαλκανικές χώρες όπως η Βουλγαρία και η Αλβανία έχουν σημαντικά περιθώρια ανάπτυξης του eCommerce στην Ευρώπη νοτιοανατολικά. Οι επιχειρήσεις που εισέρχονται νωρίς σε αυτές τις αγορές, με στρατηγικές επικεντρωμένες στην εκπαίδευση, την προσιτή τιμολόγηση και τις τοπικές εμπειρίες, μπορούν να δημιουργήσουν ισχυρή πίστη στα brand.

Κοιτάζοντας πέρα από την ΕΕ: Ορίζοντες επέκτασης

Η έκθεση της Eurostat επεκτείνει την ανάλυσή της και σε αρκετές χώρες εκτός ΕΕ, εξαιρώντας μόνο την Ισλανδία, τη Βόρεια Μακεδονία και το Ηνωμένο Βασίλειο. Αυτές οι πληροφορίες προσφέρουν πολύτιμα σημεία αναφοράς για τους ιδιοκτήτες eshop που εξετάζουν το ενδεχόμενο διασυνοριακής επέκτασης. Για παράδειγμα, οι χώρες εκτός ΕΕ με την εκρηκτική υιοθέτηση του eCommerce μπορεί να αποτελέσουν γόνιμο έδαφος για ανάπτυξη, ιδίως αν η επιχείρησή σας προσφέρει διεθνή αποστολή και τοπική εξυπηρέτηση πελατών.

Το συμπέρασμα του eCommerce στην Ευρώπη για τους ιδιοκτήτες eshop

Τα στοιχεία της Eurostat απεικονίζουν μια Ευρώπη των αντιθέσεων: ιδιαίτερα κορεσμένες βόρειες αγορές έναντι υπανάπτυκτων νότιων και νοτιοανατολικών περιοχών. Ενώ οι καθιερωμένες αγορές απαιτούν καινοτομία και διαφοροποίηση, οι αναδυόμενες αγορές γνέφουν με ευκαιρίες ανάπτυξης.

Για τους διαδικτυακούς λιανοπωλητές, το κλειδί έγκειται στην προσαρμογή των στρατηγικών στις μοναδικές δυναμικές κάθε περιοχής. Είτε πρόκειται για τη βελτίωση της εμπειρίας των χρηστών στο βορρά είτε για την απλοποίηση των σημείων εισόδου στο νότο, το ποικιλόμορφο τοπίο του eCommerce στην Ευρώπη προσφέρει πλήθος ευκαιριών για όσους είναι πρόθυμοι να προσαρμοστούν και να καινοτομήσουν.