Οι λιανοπωλητές δεν είναι μόνο προμηθευτές προϊόντων, είναι συνεργάτες με οντότητες με τις οποίες οι καταναλωτές χτίζουν σχέσεις βασισμένες σε αξέχαστες εμπειρίες. Για να πετύχει όμως η δόμηση της σχέσης αυτής πρέπει να υπάρχει ενα ισχυρό retail branding που θα βοηθάει με την προσέλκυση πελατών και θα σας δίνει την ευκαιρία να ξεχωρίσετε από τον ανταγωνισμό ώστε να αυξήσετε τα έσοδά σας.
Δεν αρκεί λοιπόν ένα brand να έχει απλά μια ταυτότητα θα πρέπει αυτή να μεταφέρεται και στην εμπειρία αγορών. Εάν δεν ξέρετε πώς να το κάνετε αυτό, ο παρόν οδηγός γράφτηκε για να σας δώσει τρόπους με τους οποίους μπορείτε να δημιουργήσετε ένα brand που βελτιώνει την εμπειρία του πελάτη.
Τι είναι το retail branding;
Το retail branding είναι η στρατηγική για την οικοδόμηση μιας ισχυρής αντίληψης για το online store σας στο μυαλό των πελατών σας. Υπάρχουν λοιπόν σκόπιμα βήματα που μπορείτε να κάνετε για να προκαλέσετε θετικά συναισθήματα και να ενθαρρύνετε τους πελάτες να δουν την επιχείρησή σας λιανικής πώλησης με έναν συγκεκριμένο τρόπο.
Το brand είναι ουσιαστικά η ταυτότητα σας, η ιστορία δηλαδή που αφηγείστε στους πελάτες για να συνδεθείτε μαζί τους.

Retail branding vs. product branding
Τα δυο αυτά είδη πολλές φορές συγχέονται μεταξύ τους και για αυτό εδώ θα δούμε πως διαφοροποιούνται. Το πρώτο είναι ουσιαστικά η στρατηγική που σκοπό έχει να δημιουργήσει μια αντίληψη γύρω από ολόκληρο το κατάστημά σας ενώ το δεύτερο επικεντρώνεται στην εμφάνιση και την αίσθηση ενός συγκεκριμένου προϊόντος.
Το branding λιανικής στοχεύει σε ένα βασικό κοινό της αγοράς ενώ το branding προϊόντων στοχεύει βαθύτερα σε μια υποκατηγορία από αυτό το βασικό κοινό-στόχο. Ένα πράγμα που πρέπει να θυμάστε είναι ότι το product branding ανήκει στη γενική ομπρέλα του retail branding.
Τα προϊόντα θα πρέπει να ακολουθούν την ίδια οπτική ταυτότητα του brand, ώστε να συνεχίσουν να παραμένουν αναγνωρίσιμα από τους πελάτες ως κομμάτι σας.

Η σημασία του branding για τη λιανική
Γιατί όμως να μπείτε σε αυτή τη διαδικασία, ρωτάτε. Ας δούμε λοιπόν τα οφέλη που προσφέρει μια τέτοια προσπάθεια:
Ξεχωρίζετε από τον ανταγωνισμό
Μια διακριτή ταυτότητα ενός brand το διαχωρίζει από τον ανταγωνισμό και όσο ισχυρότερη είναι η ταυτότητα του καταστήματός σας και όσο μεγαλύτερη απήχηση έχει στο κοινό-στόχο σας, τόσο περισσότεροι πελάτες θα σας επιλέγουν έναντι των ανταγωνιστών.
Αναλογιστείτε και τη δική σας εμπειρία με προϊόντα από διάφορους κλάδους και brand και ποιο εν τέλει σας ενέπνευσε να το αγοράσετε και γιατί.
Συνδέεστε με τους πελάτες σας και το κοινό
Ένα δυνατό retail branding που νοιάζεται για τους πελάτες του τους προτρέπει να γίνουν μέρος του. Η ενθάρρυνση των αγοραστών να βγάλουν φωτογραφίες με branded υλικό και να μιλήσουν για την εμπειρία τους ενισχύει την αναγνωρισιμότητα του καταστήματός σας μέσα από την τεχνική αξιοποίησης του user generated content.

Μπορείτε επίσης να αξιοποιήσετε τον όπποιο διαθέσιμο χώρο στο φυσικό σας κατάστημα για να δημιουργήσετε μια γωνιά όπου δημιουργοί και influencers θα μπορούν να τραβήξουν περιεχόμενο για τα social media.
Δημιουργείτε μια ιστορία
Ενισχύστε το brand σας με μια εμπνευσμένη ιστορία γύρω από το ποιοι είστε και τις αξίες που πρεσβεύετε. Μια ιστορία που έχει απήχηση στους πελάτες σας είναι αξιομνημόνευτη, βοηθώντας σας να συνδεθείτε μαζί τους.
Είναι επίσης αυτό που βοηθάει να κερδίσετε την εμπιστοσύνη των πελατών και σας διαφοροποιεί από τους ανταγωνιστές, οδηγώντας τελικά σε περισσότερα έσοδα.
Δημιουργείτε μια εμπειρία
Το retail branding συμβάλλει επίσης στον καθορισμό της εμπειρίας των πελατών μαζί σας. Ουσιαστικά, αυτό που αντιπροσωπεύετε και το πώς το κατάστημά σας κάνει τους πελάτες να αισθάνονται από το σημείο εκκίνησης για την παροχή μοναδικών εμπειριών.
Ενισχύετε την omnichannel παρουσία σας
Επίσης, μέσα από τη στρατηγική αυτή το brand σας μπορεί να συνδυάσει τις online και offline πτυχές της eCommerce επιχείρησής σας.
Δεν είναι λίγες οι φορές που οι καταναλωτές δείχνουν ενδιαφέρον για προϊόντα στα κατάστημα αλλά καταλήγουν να τα αγοράζουν online. Γι' αυτό είναι εξαιρετικά σημαντικό για τα brand λιανικής να λάβουν σοβαρά υπόψη τους τη δημιουργία μιας συνεπούς, επώνυμης παρουσίας σε όλα τα κανάλια.

Τρόποι για να ενσωματώσετε την ταυτότητα του brand σας στο retail shop σας
Χρησιμοποιήστε branded στοιχεία
Η πρώτη εντύπωση είναι σημαντική και μπορείτε να τη χρησιμοποιήσετε για να κάνετε αισθητό το brand σας. Φροντίστε να είναι διακριτό με την πρώτη αλληλεπίδραση που έχει ένας καταναλωτής με εσάς.
Είτε στα καταστήματά σας είτε στο online store σας το όνομα της επωνυμίας σας πρέπει να είναι ορατό και σαφές. Θα πρέπει οι πελάτες να νιώθουν ότι εισέρχονται στο κόσμο σας. Μέσα στη retail branding στρατηγική σας μπορείτε να εξετάσετε σε τι βαθμό και σε ποια σημεία θα τοποθετήσετε branded στοιχεία σας.
Ενσωματώστε το λογότυπό σας
Ένα άλλο βασικό στοιχείο της ταυτότητας του καταστήματός σας είναι το λογότυπό σας. To λογότυπό σας είναι το αναγνωριστικό σας και παίζει σημασία στην εμπειρία του καταναλωτή. Σημεία για να το προσθέσετε είναι οι προθήκες προϊόντων, οι αποδείξεις, οι τσάντες αγορών και οι ετικέτες τιμών.
Το retail branding στηρίζει ότι η τοποθέτηση του λογοτύπου θα πρέπει να γίνεται στρατηγικά είτε μέσα στα καταστήματα είτε μέσα στο eshop είτε πάνω στα προϊόντα σας. Δεν αρκεί απλά να το κολλήσετε παντού.
Μπορείτε να αναπτύξετε μια μινιμαλιστική προσέγγιση όπου θα το προσθέτετε λίγο και έντονα είτε μια προσέγγιση in-your-face όπου θα περιλαμβάνεται με μεγαλύτερη συχνότητα σε διάφορες πτυχές της εμπειρίας.
Αξιοποιήστε τα χρώματα του brand σας
Η χρήση χρωμάτων σε μια retail branding στρατηγική βοηθάει με την αναγνώριση του brand και η στρατηγική επιλογή των χρωμάτων πρέπει να γίνεται σύμφωνα με τον ψυχολογικό αντίκτυπο που έχουν στους πελάτες, καθώς συγκεκριμένα χρώματα προκαλούν συγκεκριμένα συναισθήματα.
Για παράδειγμα, το κόκκινο προκαλεί ενθουσιασμό, τόλμη και νεότητα. Οι έμποροι λιανικής πώλησης προϊόντων υγείας και ευεξίας επιλέγουν συχνά γκρι ή πράσινα χρώματα για να προκαλέσουν συναισθήματα ειρήνης, ηρεμίας, ισορροπίας και υγείας. Το μπλε συνδέεται με την εμπιστοσύνη, το μωβ με τη δημιουργικότητα, το πορτοκαλί με τη φιλικότητα και το κίτρινο με την αισιοδοξία. Οι λιανοπωλητές ανδρικών ειδών επιλέγουν συνήθως μαύρους και γκρίζους τόνους.
Επιλέξτε τα χρώματα με βάση το πόσο καλά αντιπροσωπεύουν την ταυτότητά σας και τον κλάδο στον οποίο ανήκετε και εφαρμόστε τους χρωματικούς συνδυασμούς σε όλες τις πτυχές τις αγοραστικές εμπειρίας από το φυσικό κατάστημα μέχρι το packaging.
Βρείτε τη μουσική σας
Μια ηχητική retail branding στρατηγική όπου η σωστή μουσική μπορεί να ενισχύσει την ταυτότητα σας μέσω της εμπειρίας αγορών. Σκεφτείτε τι είδος μουσικής θα εξέφραζε το brand σας αλλά και την κατάλλη ένταση που δεν θα είναι ενοχλητική για το αγοραστή.
Ακόμη και εάν δεν διαθέτετε φυσικό κατάστημα, μπορείτε να αναπαραστήσετε την εμπειρία αυτή στο eshop σας κάνοντας έτσι την εμπειρία πιο διαδραστική και ζωντανή.
Εντάξτε το άρωμα στην εμπειρία
Μια ακόμη αίσθηση που μπορείτε να εξετάσετε ως κομμάτι από το retail branding σας είναι η όσφρηση. Χρησιμοποιήστε αρώματα που θα αντιπροσωπεύουν το brand σας και θα είναι ευχάριστα και δημιουργήστε μια εμπειρία που θα επιδρά στους αγοραστές.
Εάν δεν διαθέτετε φυσικό κατάστημα, μπορείτε και πάλι να αξιοποιήσετε τη δύναμη της μυρωδιάς προσθέτοντας άρωμα μέσα στα πακέτα ή πάνω στις "Thank you for your purchase" κάρτες!

Επιλέξτε σωστό φωτισμό
Στο retail branding για τα φυσικά καταστήματα, ο φωτισμός δεν βοηθάει μόνο τους πελάτες να βλέπουν τα προϊόντα σας, αλλά συμβάλλει και στην εμπειρία των αγορών. Εάν θέλετε οι πελάτες να αισθάνονται χαλαροί και ήρεμοι, χαμηλώστε τα φώτα. Εάν η ταυτότητά σας είναι πιο ενεργητική, φωτίστε πιο έντονα.
Ακόμη και στο eshop σας, ο τρόπος με τον οποίο φωτίζεται τα προϊόντα κατά την φωτογράφιση είναι σημαντικός καθώς μπορεί να αναδείξει τα σημαντικά σημεία και χαρακτηριστικά που θέλετε να αναδείξετε.
Προσέξτε τις συσκευασίες και τις βιτρίνες των προϊόντων σας
Τα πάντα, από τα φωτιστικά που χρησιμοποιείτε στο κατάστημά σας μέχρι τον τρόπο με τον οποίο προβάλλονται τα προϊόντα σας, αντανακλούν το retail branding σας. Βεβαιωθείτε ότι όλες οι offline και online βιτρίνες σας είναι ελκυστικές, δεν περιέχουν περιττά πράγματα και αναδεικνύουν προσφορές και trending προϊόντα.
Σημαντικός όμως επίσης είναι και ο τρόπος με τον οποίο προβάλλετε τα προϊόντα σας να αναδεικνύει τα χαρακτηριστικά και τα πλεονεκτήματά τους και να φτιάξετε οπτικά ελκυστικό packaging.

Παρακινήστε το προσωπικό σας
Το προσωπικό σας είναι ζωτικό κομμάτι από την καθημερινότητα σας και εκπροσωπεύουν το brand σας. Εντάξτε λοιπόν στη στρατηγική retail branding μια σωστή εκπαίδευση υπαλλήλων όταν μπαίνουν στο δυναμικό σας.
Βοηθήστε τους να κατανοήσουν τι είναι και πώς μπορούν να γίνουν πρεσβευτές της
Να έχετε συνέπεια
Για να πετύχετε την ταυτότητα της μάρκας σας, δώστε προσοχή στη συνέπεια και τον αντίκτυπο. Όλα τα σημεία επαφής με τον πελάτη πρέπει να συνδέονται με το retail branding: το ίδιο λογότυπο, οι ίδιες γραμματοσειρές, η ίδια εμφάνιση και αίσθηση τόσο για το marketing και το eshop, όσο και για τα φυσικά καταστήματα.
Κάθε φορά που ένας καταναλωτής έχει αλληλεπίδραση με τo brand η εμπειρία πρέπει να προκαλεί το ίδιο συναίσθημα ανεξάρτητα από το κανάλι που θα επιλέξει. Χωρίς ένα συνεκτικό σύστημα, η ταυτότητα του brand μπορεί να χαθεί μέσα στην επικοινωνία.
Είστε έτοιμοι να απογειώσετε το retail branding σας; Εξετάστε ολικά τις πτυχές των φυσικών και online καταστημάτων της και κάντε όλες τις απαραίτητες βελτιστοποιήσεις για να απογειώσετε την αγοραστική σας εμπειρία.