11 πράγματα που πρέπει να γνωρίζεις πριν ξεκινήσεις μια online επιχείρηση
Έχετε μια λαμπρή ιδέα για μια online επιχείρηση; Εξαιρετικά! Είστε ήδη έτοιμοι να χτίσετε κάτι μοναδικό. Πρέπει όμως και να προετοιμαστείτε για τις προκλήσεις αλλά και για τις ευκαιρίες που σας περιμένουν κατά τη διάρκεια του ταξιδιού αυτού. Παρακάτω συγκεντρώσαμε όλες τις βασικές ερωτήσεις που θα πρέπει να αναρωτηθείτε όταν ξεκινάτε τη δική σας online επιχείρηση στο eCommnerce.
12 ερωτήσεις που πρέπει να έχετε σκεφτεί πριν ξεκινήσετε μια online επιχείρηση στο eCommerce
#1 Τι θα πουλάτε;
Για να ξεκινήσετε ένα eshop, πρέπει για αρχή να σκεφτείτε τι θα πουλάτε. Αν μάλιστα θέλετε να έχετε συνεχόμενες πωλήσεις, θα πρέπει τα προϊόντα ή οι υπηρεσίες που επιλέξετε να προσφέρετε, να δίνουν έμφαση στην ποιότητα και να λύνουν ένα πρόβλημα στο αγοραστικό κοινό. Επίσης, πρέπει σίγουρα να σας αποφέρουν κέρδος. Οπότε, τι πρέπει να έχετε κατά νου για να "μην μπείτε μέσα";
Προϊόν
Εφόσον έχετε ήδη οριστικοποιήσει τα προϊόντα σας, πρέπει να αναλογιστείτε τα εξής:
- Περιθώριο κέρδους: Αφότου αφαιρέσετε τα έξοδα παραγωγής, φόρου και διανομής πρέπει να γνωρίζετε το τελικό κέρδος που σας αποφέρει ένα προϊόν. Το ιδανικό είναι να έχετε προϊόντα που έχουν υψηλά περιθώρια κέρδους και χαμηλά γενικά έξοδα.
- Ιδιαίτερο USP: Τι κάνει το προϊόν σας διαφορετικό και καλύτερο από τους ανταγωνιστές σας; Είναι τα χαρακτηριστικά, η τιμή, η ιστορία κ.λπ.
- Ισχυρή ζήτηση στην αγορά: Πόσοι άνθρωποι μπορούν να αγοράσουν το προϊόν σας στην επιθυμητή τιμή; Είναι η ζήτηση σταθερή καθ' όλη τη διάρκεια του έτους ή είναι εποχιακή;
- Προμήθεια: Είναι επίσης σημαντικό για μια online επίχειρηση να μπορεί να προμηθεύεται εύκολα τα προϊόντα που όμως δεν θα είναι ευρέως διαθέσιμα στους καταναλωτές και από άλλες πηγές.
- Επεκτασιμότητα: Υπάρχει περιθώριο ανάπτυξης; Μπορείτε να αυξήσετε τον όγκο των πωλήσεών σας χωρίς να αυξήσετε αναλογικά το κόστος σας;
Εναλλακτικά, εάν δεν έχετε αναπτύξει επαρκώς τις ιδέες σας για τα προϊόντα σας, μπορείτε να ξεκινήσετε την ανάπτυξη ως εξής:
→ Ξεκινήστε με το ενδιαφέρον σας: Εξετάστε το ενδεχόμενο να αναπτύξετε κάποιο προϊόν μέσα από τα ενδιαφέροντά σας. Μπορεί να εντοπίσετε κάποια ιδιαίτερη ευκαιρία, η οποία να έχει ζήτηση στην αγορά.
→ Κάντε έρευνα αγοράς: Μπορείτε επίσης να πάρετε ιδέες από ηγέτες του κλάδου σας και να βρείτε τι έχει απήχηση στην αγορά και ποια είναι τα trends.
Υπηρεσία
Η έρευνα για τις υπηρεσίες σε μια online επιχείρηση είναι παρόμοια με την έρευνα για τα προϊόντα, αλλά υπάρχουν κάποια επιπλέον βήματα που πρέπει να κάνετε. Αν έχετε ήδη ετοιμάσει την υπηρεσία είναι σημαντικό να λάβετε feedback από την αγορά-στόχο σας. Ξεκινήστε κάνοντας μια περιορισμένη δοκιμή με VIP πελάτες ώστε να λάβετε σχόλια και να βελτιώσετε τις παροχές της.
Αν ακόμη αναπτύσσετε την υπηρεσία σας, αναζητήστε κενά στην αγορά για βρείτε κάποιο που πρέπει να καλυφθεί ή λύσεις για υπάρχοντα προβλήματα. Μπορείτε να βρείτε αυτές τις ανεκμετάλλευτες ευκαιρίες μέσω ερευνών, συνεντεύξεων, focus group ή διαδικτυακής έρευνας.
#2 Ποιοι είναι οι πελάτες σας;
To επόμενο βήμα για την online επιχείρησή σας θα είναι να καθορίσετε το κοινό στο οποίο θα απευθύνεται το eshop σας. Έτσι, θα πρέπει να κατανοήσετε αυτούς τους πιθανούς πελάτες αλλά και να βρείτε πώς και πού θα τους εντοπίσετε. Για παράδειγμα, παρακάτω συκεντρώσαμε μερικές από τις ερωτήσεις που θα πρέπει να απαντήσετε ως μέρος τους επιχειρηματικού σας σχεδίου:
👉 Ποια είναι τα γεωγραφικά όρια της αγοράς-στόχου σας;
👉 Ποιες είναι οι ηλικίες, το φύλο και το επίπεδο εισοδήματος των αγοραστών-στόχων σας;
👉 Ποιες είναι οι προτιμήσεις τους;
👉 Ποιες συσκευές χρησιμοποιούν;
👉 Πόσα είναι διατεθειμένοι να ξοδέψουν;
👉 Σε ποιες social media πλατφόρμες περνούν τον περισσότερο χρόνο;
👉 Ποια προβληματικά σημεία χρειάζονται επίλυση;
Θα μπορούσατε να αντλήσετε πληροφορίες από εργαλεία έρευνας αγοράς, στοιχεία απογραφής, εκθέσεις ερευνών του κλάδου, τάσεις αναζήτησης, καθιερωμένες επιχειρήσεις και τις δικές σας συνεντεύξεις και έρευνες καταναλωτών. Εργαλεία όπως το SimilarWeb, το Ahrefs και το Moz μπορούν να σας βοηθήσουν με τους αριθμούς.
#3 Ποιοι είναι οι ανταγωνιστές σας;
Εκτός όμως από το ποιοι είναι οι πελάτες σας, θα πρέπει να γνωρίζετε και ποιοι είναι οι ανταγωνιστές σας. Για να μπορέσετε να τους εντοπίσετε θα πρέπει να σκεφτείτε τα εξής:
👉 Ποιοι είναι
👉 Πού έχουν την έδρα τους
👉 Ποιες πλατφόρμες χρησιμοποιούν
👉 Πώς προωθούν τα προϊόντα τους
👉 Ποιο είναι το brand positioning τους
👉 Ποια είναι τα μερίδια τους στην αγορά
👉 Ποια είναι τα μοναδικά USP τους
👉 Με τι κανάλια επικοινωνούν με τους πελάτες τους
Αφότου βρείτε απαντήσεις σε αυτά, μπορείτε να δανειστείτε τις τακτικές με τις καλύτερες επιδόσεις για την online επιχείρησή σας ενώ ταυτόχρονα, να εκμεταλλευτείτε τις αδυναμίες και τις χαμένες ευκαιρίες των ανταγωνιστών σας.
#4 Τι επιχειρηματικό μοντέλο σας ταιριάζει;
Στο στάδιο αυτό θα αποφασίσετε τι προσέγγιση θα έχει η επιχειρηματική ιδέα σας δηλαδή με άλλα λόγια τι είδους επιχείρηση δημιουργείτε; Πόσα κανάλια πώλησης θα αξιοποιήσει; Πώς σκοπεύετε να κλιμακώσετε τους πόρους σας; Ορισμένες κοινές πτυχές που πρέπει να εξετάσετε είναι:
Αγορά-στόχος
B2B: Επιχειρήσεις που πωλούν προϊόντα ή υπηρεσίες σε άλλες επιχειρήσεις.
B2C: Επιχειρήσεις που πωλούν προϊόντα ή υπηρεσίες σε μεμονωμένους καταναλωτές.
Κανάλια διανομής
Φυσικό κατάστημα: Θα έχει η online επιχείρησή σου και φυσική παρουσία σε κάποια τοποθεσία;
eCommerce κάταστημα: Θα λειτουργείτε μόνο διαδικτυακά;
Υβριδικό μοντέλο: Ή θα συνδυάσετε και τα δυο ώστε να έχετε επιλογές όπως online αγορά και παραλαβή στο κατάστημα;
Επιπλέον, στο eCommerce μπορείτε να εξετάσετε τα διάφορα επιχειρηματικά μοντέλα και να ακολουθήσετε κάποιο που να σας ταιριάζει, όπως dropshipping, εκτύπωση κατά παραγγελία, αποθήκευση των αποθεμάτων σας ή ένα ηλεκτρονικό κατάστημα που ειδικεύεται σε υπηρεσίες ή ψηφιακά προϊόντα αντί για φυσικά.
Ανάμεσα σε αυτά θα πρέπει να αναρωτηθείτε επίσης ξεκινάτε από το μηδέν, αγοράσατε μια υπάρχουσα online επιχείρηση ή εκμεταλλεύεστε ήδη καθιερωμένα marketplaces όπως το Amazon ή το eBay; Αν δεν ξέρετε από που να ξεκινήσετε και πώς να εντοπίσετε τι σας ταιριάζει μπορείτε να μιλήσετε με τους Eshop Experts που θα ανάλβουν να σας βοηθήσουν με το στήσιμο του eshop σας.
#5 Έχετε άδειες και εγκρίσεις για την Ελλάδα;
Ανάλογα με τον τύπο και το μέγεθος της επιχείρησής σας, ενδέχεται να χρειαστεί να λάβετε άδειες και εγκρίσεις από τις τοπικές, πολιτειακές ή άλλες αρχές. Αυτές που χρειάζεστε στην Ελλάδα είναι:
Εγγραφή σε μητρώο επιχειρήσεων
Όλες οι επιχειρήσεις στην Ελλάδα πρέπει να εγγραφούν στο Γενικό Εμπορικό Μητρώο (ΓΕΜΗ), το οποίο παρέχει στην επιχείρησή σας νομική ταυτότητα και άδεια λειτουργίας.
Αριθμός φορολογικού μητρώου (AFM)
Χρειάζετε να αποκτήσετε Αριθμό Φορολογικού Μητρώου (AFM) από την τοπική φορολογική υπηρεσία (DOY). Ο αριθμός αυτός είναι απαραίτητος για σκοπούς υποβολής φορολογικών δηλώσεων και συμμόρφωσης ακόμη και για χτίσετε μια online επιχείρηση.
Εγγραφή στην κοινωνική ασφάλιση
Εάν σκοπεύετε να προσλάβετε υπαλλήλους, θα πρέπει να δηλώσετε την επιχείρησή σας στον Ενιαίο Φορέα Κοινωνικής Ασφάλισης (ΕΦΚΑ) για να διασφαλίσετε τη συμμόρφωση με τις υποχρεώσεις κοινωνικής ασφάλισης.
Άδειες που αφορούν συγκεκριμένο κλάδο
Ανάλογα με τις επιχειρηματικές σας δραστηριότητες, ενδέχεται να απαιτούνται πρόσθετες άδειες ή εγκρίσεις όπως για παράδειγμα η υγιεινομική για επιχειρήσεις που ασχολούνται με τρόφιμα, υγεία και ομορφιά, όπως εστιατόρια, ινστιτούτα αισθητικής και πωλήσεις καλλυντικών.
Συμμόρφωση με τους ευρωπαϊκούς κανονισμούς
Για μια online επιχείρηση, η συμμόρφωση με την οδηγία της Ευρωπαϊκής Ένωσης για το ηλεκτρονικό εμπόριο είναι υποχρεωτική. Η εν λόγω οδηγία θεσπίζει εναρμονισμένους κανόνες σχετικά με τις απαιτήσεις διαφάνειας και πληροφόρησης για τους παρόχους επιγραμμικών υπηρεσιών, τις εμπορικές επικοινωνίες, τις ηλεκτρονικές συμβάσεις και τους περιορισμούς της ευθύνης των ενδιάμεσων παρόχων υπηρεσιών.
Τοπικές και περιφερειακές απαιτήσεις
Εκτός από τους εθνικούς κανονισμούς, οι επιχειρήσεις πρέπει να συμμορφώνονται με τις περιφερειακές και τοπικές απαιτήσεις, οι οποίες μπορεί να περιλαμβάνουν την απόκτηση δημοτικής άδειας λειτουργίας, αδειών χωροθέτησης και αδειών σήμανσης.
Προτείνουμε να συμβουλευτείτε τοπικούς νομικούς και λογιστές για να διασφαλίσετε τη συμμόρφωση με όλους τους ισχύοντες κανονισμούς και να βοηθήσετε στις διαδικασίες υποβολής αιτήσεων.
#6 Διαθέτετε επαγγελματικό τραπεζικό λογαριασμό;
Ένα άλλο πράγμα που πρέπει να λάβετε υπόψη σας όταν ξεκινάτε μια online επιχείρηση είναι να διαχωρίσετε τα προσωπικά και τα επαγγελματικά σας οικονομικά. Είναι μια λανθασμένη αντίληψη ότι ένας προσωπικός λογαριασμός είναι πιο βολικός και οικονομικά αποδοτικός για τους αρχάριους. Στην πραγματικότητα, ο επαγγελματικός λογαριασμός ωφελεί περισσότερο μακροπρόθεσμα.
Ένας επαγγελματικός λογαριασμός είναι απαραίτητος για:
- Διαχείριση ταμειακών ροών: Ο επιχειρηματικός λογαριασμός σας βοηθά να μην υπάρχει σύγχυση ανάμεσα στα έσοδα ώστε να έχετε σαφή εικόνα των αποτελεσμάτων σας.
- Διαχείριση φόρων: Θα σας βοηθήσει επίσης να έχετε τον έλεγχο επί των φορολογικών σας υποχρεώσεων και εκπτώσεων.
- Προστασία προσωπικών περιουσιακών στοιχείων: Ο διαχωρισμός αυτός θα ξεχωρίσει επίσης τι συνδέεται με την online επιχείρησή σας και τι όχι, ώστε να μην κινδυνεύουν τα περιουσιακά σας στοιχεία σε περίπτωση νομικού θέματος.
- Επιχειρηματική πίστωση: Τα ξεκάθαρα οικονομικά ενισχύουν την αξιοπιστία σας και αυξάνουν τις πιθανότητές σας να εξασφαλίσετε χρηματοδότηση, είτε μέσω μιας αίτησης δανείου είτε μέσω παρουσίασης σε επενδυτές.
#7 Πώς προωθείτε το κατάστημά σας;
Φυσικά, εφόσον διατηρείτε ένα eshop, η προώθηση ιδίως διαδικτυακά θα σας βοηθήσει να προσεγγίσετε νέους πελάτες και να απευθυνθείτε σε ένα ευρύ κοινό. Θα πρέπει να επενδύσετε το χρόνο και τα χρήματά σας σε μια σταθερή στρατηγική marketing, είτε πρόκειται για μια omnichannel ή πολυκαναλική προσέγγιση, ανάλογα με τους στόχους σας και την υπηρεσία ή το προϊόν που προσφέρετε στην online επιχείρηση.
Σημαντικό κομμάτι σε αυτό διαδραματίζει η εξατομίκευση καθώς πλέον ένα μεγάλο ποσοστό των χρηστών ανταποκρίνεται και επιζητά προσαρμοσμένα μηνύματα που ανταποκρίνονται στα θέλω και τις ανάγκες τους. Μόνο έτσι θα ξεχωρίσετε από όλο το "διαδικτυακό θόρυβο" και θα συνδεθείτε με τους δυνητικούς πελάτες.
Τα πιο δημοφιλή είδη marketing
- Marketing πρόβλεψης: Στο στάδιο πριν από την κυκλοφορία, θα μπορούσατε να δοκιμάσετε τακτικές που θα προμηνύουν την έναρξη λειτουργίας για την online επιχείρηση που ετοιμάζεται με ένα σύντομο teaser. Προωθήστε το στοχευμένα και ζητήστε στο κοινό να εγγραφεί στις mail λίστες σας για αποκλειστικές προσφορές.
- Social media marketing: Χρησιμοποιήστε social media πλατφόρμες όπως το Facebook, το Instagram και το TikTok για να αυξήσετε την αναγνωρισιμότητα του brand και να εκτεθείτε σε ένα ευρύτερο κοινό.
- SEO: Ένα ακόμη σημαντικό κομμάτι είναι η βελτιστοποίηση για μηχανές αναζήτησης, το οποίο όμως είναι ένα μακροπρόθεσμο σχέδιο που μπορεί να χρειαστεί κάποιο χρονικό διάστημα για να φέρει αποτελέσματα. Όμως, είναι μια εξαιρετική αποδοτική τακτική με ελάχιστο προϋπολογισμό.
- Paid advertising: Αφορά τη δημιουργία καμπανιών με πληρωμένες διαφημίσεις οι οποίες αυξάνουν την προβολή.
- Influencer marketing: Μπορείτε να συνεργαστείτε με έναν influencer για να αξιολογήσει ή να προωθήσει τα προϊόντα και την online επιχείρησή σας.
- Affiliate marketing: Μια ακόμη δημοφιλής μέθοδος που επιτρέπει σε άτομα να κερδίζουν προμήθειες προωθώντας προϊόντα ή υπηρεσίες μέσω μοναδικών link.
Φυσικά το marketing δεν σταματάει εδώ καθώς υπάρχουν και άλλα κανάλια όπως email και SMS marketing, lead generation και άλλα. Στόχος πάντα σε κάθε είδος είναι να διατηρήσει το ενδιαφέρον των αγοραστών για επαναλαμβανόμενες αγορές αλλά και η προσέλκυση νέων για να διατηρηθεί η επιτυχία σας.
#8 Έχετε καλή εξυπηρέτηση πελατών;
Ένα όμως επίσης σημαντικό κομμάτι που μετράει πολύ για ένα eshop είναι η καλή εξυπηρέτηση πελατών. Η ποιοτική εξυπηρέτηση μάλιστα μπορεί να οδηγήσει το αγοραστικό κοινό να σας υπερασπιστεί σε αξιολογήσεις. Είναι λοιπόν ένα στοιχείο που επηρεάζει ένα πελάτη για να κάνει επαναλαμβανόμενες αγορές.
Η καλή εξυπηρέτηση πελατών ξεκινά με την ικανοποίηση όλων των προσδοκιών σε κάθε στάδιο του ταξιδιού του πελάτη. Για να έχετε καλύτερο έλεγχο μπορείτε να συνδέσετε ένα CRM στην online επιχείρησή σας ώστε να έχετε μια πιο σφαιρική άποψη και έλεγχο επί τους θέματος. Μέσα από ένα τέτοιο σύστημα θα μπορείτε να παρακολουθείτε τους πελάτες σε διάφορα σημεία της omnichannel στρατηγική σας καθώς και τα analytics του προφιλ τους. Σε αυτά τα προφίλ θα ανατρέχουν οι ομάδες υποστήριξής σας όταν βοηθούν τους πελάτες.
Και μιας και μιλάμε γι' αυτό, θα σας συμβουλεύαμε να δημιουργήσετε καλά καθορισμένα κανάλια επικοινωνίας για την τεχνική βοήθεια. Η νέα επιχείρησή σας θα μπορούσε να αξιοποιήσει μέσα όπως τηλεφωνική υποστήριξη, email και ζωντανής συνομιλίας μέσω chat.
#9 Γνωρίζετε τα αναλυτικά τέλη και έξοδα;
Πρωτού όμως αρχίσετε να βλέπετε έσοδα, θα πρέπει να έχετε κάνει έξοδα για να στήσετε το eshop σας. Δεν υπάρχει ένα τυπικό κόστος ή μέσο εύρος καθώς όλα εξαρτώνται από τις επιμέρους επιλογές που θα κάνετε σε μια online επιχείρηση.
Μερικοί καθοριστικοί παράγοντες είναι:
- Απογραφή προϊόντων: Το κόστος αγοράς ή παραγωγής αγαθών που πωλούνται στους πελάτες. Το κόστος αυτό εξαρτάται από το είδος, την ποσότητα και την ποιότητα των προϊόντων σας.
- Αποθήκη: Εάν δεν έχετε τον δικό σας χώρο για τη στέγαση του αποθέματος προϊόντων, ενδέχεται να χρειαστεί να πληρώσετε ενοίκιο για μια αποθήκη.Το κόστος αυτό εξαρτάται από το μέγεθος, την τοποθεσία και τις ανέσεις της αποθήκης.
- Κόστος website: Πρόκειται για το ποσό που δαπανάται για τη ανάπτυξη, το hosting και τη συντήρηση της επιχείρησής σας.
- Υπηρεσία εκτέλεσης παραγγελιών: Όλα τα έξοδα που σχετίζονται με τη συσκευασία και την αποστολή παραγγελιών σε μια online επιχείρηση. Το κόστος εξαρτάται από τον όγκο, το βάρος και τον προορισμό.
- Καμπάνιες marketing: Το κόστος που θα επενδύσετε σε διαφημίσεις και προώθηση, το οποίο ποικίλλει ανάλογα με τον τύπο της στρατηγικής, την αγορά-στόχο, τους στόχους και τον ανταγωνισμό.
- Λογισμικό CRM και ERP: Πρόκειται για το κόστος του λογισμικού που σας βοηθά στη διαχείριση των σχέσεων και των δεδομένων με τους πελάτες.
Επιπλέον, θα προκύψουν κόστη σε ότι αφορά τα τέλη των payment gateways και τα διοικιτικά έξοδα όπως λογιστικά, νομικά, αδειοδότηση, ασφάλιση και φόροι.
Ένα ενδελεχής και εις βάθος προγραμματισμός θα σας δώσει έναν πιο πειστικό προϋπολογισμό για να εργαστείτε και θα σας βοηθήσει να αποφύγετε τους οικονομικούς κινδύνους.
#10 Αξιολογήσατε πιθανούς κινδύνους;
Οι επιχειρηματικοί κίνδυνοι μπορεί να είναι εσωτερικοί ή εξωτερικοί. Οι εσωτερικοί κίνδυνοι, όπως οι χρηματοοικονομικοί και οι λειτουργικοί κίνδυνοι, είναι υπό τον έλεγχό σας και αφορούν αποκλειστικά την επιχείρησή σας. Από την άλλη πλευρά, οι εξωτερικοί κίνδυνοι, όπως η μεταβαλλόμενη οικονομία, οι νέοι κανονισμοί και οι νέοι ανταγωνιστές, είναι εκτός του ελέγχου σας.
Πριν ξεκινήσετε μια online επιχείρηση, είναι καλύτερο να εντοπίσετε αυτούς τους κινδύνους, να εξετάσετε τον αντίκτυπό τους, να τους σταθμίσετε σε σχέση με τους στόχους σας και να τους τεκμηριώσετε. Στη συνέχεια, αναπτύξτε ένα σύστημα βαθμολόγησης για την ιεράρχησή τους με βάση τη σοβαρότητα και καθιερώστε διαδικασίες χειρισμού.
Η αξιολόγηση των κινδύνων πρέπει να γίνεται τόσο πριν όσο και κατά τη διάρκεια της λειτουργίας της επιχείρησης.
#11 Δημιουργήσατε το business plan σας;
Τώρα που έχετε μια γενική εικόνα της επιχείρησής σας, ήρθε η ώρα για ένα εμπεριστατωμένο επιχειρηματικό σχέδιο.
Εν συντομία, ένα επιχειρηματικό σχέδιο είναι ένα έγγραφο που περιγράφει όλα τα βήματα που θα κάνετε για την κατασκευή της online επιχείρησής σας. Τα κύρια στοιχεία περιλαμβάνουν την επισκόπηση της επιχείρησής σας, τη δομή της επιχείρησης, τον κατάλογο προϊόντων και υπηρεσιών, την ανάλυση της αγοράς, την ανάλυση των ανταγωνιστών, το segmentation των πελατών, τα οικονικά και marketing σχέδια.
Η έναρξη μιας online επιχείρησης είναι μια συναρπαστική και προκλητική περιπέτεια που απαιτεί προσεκτικό σχεδιασμό και έρευνα. Εξ' άλλου, η ανάπτυξη μιας επιχείρησης είναι μια συνεχής διαδικασία μάθησης και προσαρμογής στις αλλαγές της αγοράς, στις τάσεις και στις απαιτήσεις των πελατών.