Σίγουρα εάν είστε εξοικοιωμένοι με τον κόσμο του eCommerce (ακόμη όμως και να μην είστε θα σας κατατοπίσουμε) θα γνωρίζετε ονόματα όπως Amazon, eBay, ASOS και Etsy που είναι μεγάλοι παίκτες του eCommerce και αδιαμφισβήτητα μέρη όπου ένα κύριο μέρος των καταναλωτών στρέφεται για αναζήτηση και αγορές. Ταυτόχρονα έχουμε και τους παίκτες από την Ασία όπως AliExpress, Temu και Shein που δεν αστειεύονται και έχουν εξελιχθεί σε υπολογίσιμους ανταγωνιστές διεθνώς. Πλέον όμως το εμπόριο δεν ξεκινάει και τελειώνει στις eCommerce πλατφόρμες. Έχει εξελιχθεί με πολλαπλές μορφές, μία από τις οποίες είναι το social commerce δηλαδή social media πλατφόρμες που επιτρέπουν στους εμπόρους να συνδεθούν και να πραγματοποιήσουν συναλλαγές με τρόπο που δεν έχει γίνει ποτέ πριν. Ένας νέος διεκδηκητής έχει εμφανιστεί και στοχεύει να γίνει ο βασιλιάς του online shopping: το TikTok Shop.
Και ίσως σκέφτεστε "Χμμμ! Αυτός είναι ο βασιλιάς; Εδώ καλά καλά δεν είναι διαθέσιμο σε παγκόσμιο εύρος; Κι όμως, ετοιμαστείτε να εντυπωσιαστείτε από τη μέχρι τώρα πορεία του!
Πώς το TikTok Shop κερδίζει τους καταναλωτές;
Το TikTok έχει καταφέρει με θεαματικό τρόπο να συνδυάσει απρόσκοπτα την ανακάλυψη περιεχομένου και το online shopping και δίνει προτεραιότητα στη ροή traffic εντός της εφαρμογής του. Σε όλο αυτό συμβάλλει φυσικά και το γεγονός ότι το κύριο μέσο που χρησιμοποιεί η πλατφόρμα είναι τα βίντεο. Δεν είναι κρυφό άλλωστε ότι το βίντεο πλέον έχει κερδίσει έδαφος (και μαζί το engagement) και έχει γίνει απαραίτητο στο social media marketing αλλά και στο eCommerce.

Ουσιαστικά μέσα από ένα οικοσύστημα εργαλείων αγορών, στο TikTok Shop μπορείτε να αναπτύξετε ένα περιβάλλον που συνδυάζει τα θετικά των social media και του online shopping. Οι καταναλωτές απολαμβάνουν μια απρόσκοπτη εμπειρία πληρωμής, ενώ παράλληλα υποστηρίζουν και συνδέονται με τα brand που τους ενδιαφέρουν. Σε πραγματικό χρόνο, οι πελάτες μπορούν να δουν τα backstage ή να μιλήσουν με τους ιδιοκτήτες με τρόπο που δεν έχει γίνει ποτέ πριν. Και όλα αυτά που αναφέραμε χωρίς να χρειαστεί να εγκαταλείψουν το περιβάλλον της εφαρμογής ούτε δευτερόλεπτο.

Μάλιστα, οριακά το TikTok σχεδόν θα πληρώσει για να ωθήσει σε αγορές, αυτοχρηματοδοτώντας βαθιές εκπτώσεις για τους πελάτες. Σε ορισμένες περιπτώσεις, οι εκπτώσεις φτάνουν το 90%... και όχι δεν διαβάσατε λάθος.
Δεν είναι η πρώτη φορά που social media και αγορές συνδυάζονται καθώς ήδη έχουν γίνει προσπάθειες από Instagram και Facebook όμως το TikTok Shop διαφέρει καθώς βασίζεται στην παρακολούθηση περιεχόμενο και τη δυναμική εμπειρία αγορών.
Ποια είναι τα εξτρά εργαλεία που προσφέρει;
Οι λειτουργίες τις οποίες μπορεί να αξιοποιήσει ένας έμπορος είναι οι εξής:
In-Feed Video & LIVE Shopping: Δίνει στους χρήστες τη δυνατότητα να αγοράσουν tagged προϊόντα απευθείας μέσα από τα videos και τα LIVEs στο For You feed τους.
Product Showcase: Οι χρήστες μπορούν να αναζητήσουν προϊόντα, να διαβάσουν reviews, και να αγοράσουν ότι τους ενδιαφέρει απευθείας από το προφίλ ενός brand.
Shop Tab: Συγκεντρωμένα σε ένα dedicated tab του TikTok Shop, οι πωλητές προωθούν τα προϊόντα τους σε ένα περιβάλλον που θυμίζει marketplace. Oι χρήστες μπορούν εύκολα να αναζητήσουν και να ανακαλύψουν προϊόντα αλλά και να δουν προσωποποιημένες προτάσεις και προωθητικές ενέργειες που μπορεί να τους ενδιαφέρουν.
Affiliate Program: Τα brands και οι δημιουργοί μπορούν να ενώσουν τις δυνάμεις τους σε μια αμοιβαία επικερδή συνεργασία επιλέγοντας το κατάλληλο για τις ανάγκες τους affiliate plan.
Shop Ads: Με dedicated TikTok Shop ads, τα brands έχουν την ευκαιρία να διαφημίσουν τα eshop τους εντός της πλατφόρμας, ώστε οι χρήστες να μπορούν να ανακαλύψουν νέα προϊόντα και να ολοκληρώσουν τις αγορές τους απευθείας από την εφαρμογή.

Fulfilled by TikTok: Μέσα από μια νέα λύση logistics, η θυγατρική της ByteDance Ltd. αναλαμβάνει τη διαχείριση, την αποθήκευση, τη συσκευασία, και την αποστολή των προϊόντων στους πελάτες.
Secure Checkout: Η πλατφόρμα προσφέρει ένα ασφαλές περιβάλλον για συναλλαγές καθώς συνεργάζεται με τις πιο δημοφιλείς εξωτερικές πλατφόρμες ώστε οι χρήστες μπορούν να ολοκληρώσουν τις συναλλαγές τους χωρίς ανησυχίες για τα προσωπικά τους δεδομένα.
Γι' αυτό οι έμποροι συρρέουν για να δημιουργήσουν καταστήματα
Με ένα τέτοιο εκτενή κατάλογο, σίγουρα μπορείτε να καταλάβετε ότι το TikTok Shop βάζει όλα τα δυνατά του για να κάνει τους εμπόρους του επιτυχημένους. Εκτός του ότι συνδέει δημιουργούς και brand μέσω του affiliate program όπως αναφέραμε, δίνει στους πωλητές πρόσβαση σε metrics όπως το πόσα έσοδα δημιουργεί ένας δημιουργός για τα brand για να μπορούν να λαμβάνουν ακόμη πιο τεκμηριωμένες αποφάσεις βασισμένες σε αποτελέσματα και όχι λόγια και υποσχέσεις! Το ίδιο φυσικά ισχύει και τούμπαλιν.
Αλλά δεν είναι μόνο αυτό. Οι δημιουργοί και οι ιδιοκτήτες brand μπορούν να βγουν ζωντανά και να πουλήσουν τα προϊόντα τους απευθείας μέσα από την μετάδοση. Εάν έχετε γεννηθεί πριν το millenium, τότε σίγουρα καταλαβαίνετε ότι πλέον μιλάμε για μια νέα ενισχυμένη και εξελιγμένη μορφή τηλεμάρκετινγκ που κάποτε παρακολουθούσαμε στις χοντρές τηλεοράσεις μας με τον αριθμό από κάτω και όποιος προλάβει, με ακόμη μεγαλύτερη αμεσότητα και αποτελεσματική επικοινωνία πελατών και πωλητών. Μάλιστα, στην κινεζική εκδοχή της πλατφόρμας που ονομάζεται Douyin, μια livestreamer τον Νοέμβριο 2023 κατάφερε να κερδίσει $13,7 εκατ. σε πωλήσεις σε 7 ημέρες με παρουσιάσεις προϊόντων 3 δευτερολέπτων, εξωθώντας την πλατφόρμα να θέσει έναν νέο κανόνα που απαγορεύει στους πωλητές να προβάλλουν τα προϊόντα που πωλούν με ελάχιστες έως καθόλου πληροφορίες για το προϊόν κατά τη διάρκεια των live streaming.
To TikTok Shop επιτρέπει επίσης στους εμπόρους να συνδέσουν εξωτερικές εφαρμογές που διαχειρίζονται την εξυπηρέτηση πελατών και τη διαχείριση παραγγελιών, κάτι που αποτελεί άμεση απειλή για τα Shopify, WooCommerce ή οποιαδήποτε άλλη eCommerce πλατφόρμα.
Ρωτήστε την Gen Z να σας πει γιατί τόσος ντόρος
Η πλατφόρμα που λανσαρίστηκε μόλις τον Σεπτέμβριο του 2023 στις ΗΠΑ είχε αναμενόμενα έσοδα $17,5 δισ. το 2024, ποσό που σίγουρα δεν το λες αμελητέο ενώ περίπου ένα 67% των χρηστών έχουν εμπνευστεί για να ψωνίσουν ένα προϊόν που είδαν στην πλατφόρμα, ακόμα και όταν αρχικά δεν είχαν σκοπό να προβούν σε αγορά.

Και αν ακόμη δεν έχετε πειστεί, τότε ρωτήστε την Gen Z να σας πει γιατί το TikTok Shop έχει δει τέτοια επιτυχία καθώς είναι η πιο ενεργή γενιά στην πλαφόρμα με το 52,5% των καταναλωτών της συγκεκριμένης γενιάς να χρησιμοποιεί την πλατφόρμα για αγορές ή ανακάλυψη προϊόντων. Είναι επίσης η προτιμώμενη πλατφόρμα για το 29,1% των καταναλωτών της Gen Z που ξεκινούν την αναζήτηση προϊόντων. Αυτά όμως τα νούμερα είναι εξαιρετικά σημαντικά μιας και μιλάμε για την επερχόμενη κύρια αγοραστική δύναμη και συνεπώς όπου βρίσκεται εκείνη υπάρχει και η δυναμική για πωλήσεις.

Ποιο είναι το άμεσο μέλλον: αμφίβολο ή γεμάτο νέες ευκαιρίες;
Φυσικά, δεν είναι όλα τόσο ονειρικά πλασμένα. Επί του παρόντος η πλατφόρμα έχει να αντιμετωπίσει αρκετές προκλήσεις και μάλιστα σε διάφορα, άλλα πιο ελπιδοφόρα και άλλα όχι τόσο.
Από τη μια πλευρά έχουμε το μέτωπο των ΗΠΑ που ενώ είναι μια εξαιρετικά κερδοφόρα αγορά για το TikTok Shop που έχει αγκαλιάσει τις δυνατότητες της πλατφόρμας, εδώ και καιρό αντιμετωπίζει την πιθανότητα ενός επικείμενου ban που ίσως θα οδηγήσει σε κατάργηση της εφαρμογής στην περιοχή. Η όλη κατάσταση ξεκίνησε τοn περσινό Απρίλιο με τον πρόεδρο Biden να καταθέτει σχετικό νομοσχέδιο, εν μέσω ανησυχιών για την πιθανή χρήση του TikTok από την Κίνα για την κατασκοπεία των κατοίκων των ΗΠΑ, που όριζε η εφαρμογή θα πρέπει να εξαγοραστεί από Αμερικανό με πολλά ονόματα να πέφτουν στο τραπέζι. Και τώρα η ημερομηνία οριστικού κλεισίματος έχει δοθεί στις 19 Ιανουαρίου. Μια τέτοια απόφαση όμως ίσως οδηγήσει σε απώλεια κερδών και πιθανά βάλει φρένο στην τόσο εντυπωσιακή ανάπτυξη, καθώς πλέον οι χρήστες δεν θα μπορούν πλέον να κατεβάσουν ή να ενημερώσουν την εφαρμογή.
Παρόλα αυτά αυτό δεν σταματάει την πλατφόρμα της ByteDance Ltd. η οποία κάνει κινήσεις επέκτασης τόσο στην Λατινική Αμερική, όσο και την Ευρώπη. Διότι πιθανά ήδη καθώς διαβάζετε το άρθρο θα σκεφτήκατεQ μα αφού στην Ελλάδα δεν είναι καν διαθέσιμο. Πράγματι, ίσως έχουμε ακόμη δρόμο μέχρι να μπορούμε να δοκιμάσουμε το TikTok Shop στη χώρα μας, όμως οι μέχρι τώρα δοκιμές σε Ηνωμένο Βασίλειο, Ιρλανδία και Ισπανία είναι παραπάνω από θετικές και αφήνουν περιθώρια για μεγάλη ανάπτυξη. Το μόνο σίγουρο είναι ότι η συνταγή είναι δοκιμασμένη, έφτασε ο καιρός να δούμε αν όντως μπορεί να επιτύχει σε ακόμη περισσότερες και διαφορετικές μεταξύ τους αγορές, που διέπονται από ποικίλες συνθήκες και τις δεσμεύουν νομικά πλαίσια όπως το GDPR. Το μέλλον είναι μπροστά.