Το 2017, η Alibaba, η μεγάλη κινεζική πλατφόρμα online shopping, εισήγαγε έναν fancy όρο, το «new retail». 

Τα Apple Vision Pro Apps μεταμορφώνουν το online shopping
Επανάσταση στις διαδικτυακές αγορές με τις εφαρμογές Apple Vision Pro.

Αρχικά σήμαινε την ανάμειξη του online και του offline κόσμου αγορών. Fast forward έξι χρόνια μετά, και η Alibaba επανεξετάζει αυτή την ιδέα. Η εταιρεία σχεδιάζει να πουλήσει ορισμένα από τα φυσικά καταστήματα και τα περιουσιακά της στοιχεία.

Σε μια πρόσφατη ομιλία για το πόσο καλά τα πάει η εταιρεία, ο πρόεδρος της Alibaba, Joe Tsai, έριξε «φως»στην υπόθεση. Ανέφερε ότι σχηματίζουν μια ομάδα για να διαχειρίζονται τα χρήματά τους και να λαμβάνουν αποφάσεις σχετικά με την πώληση «μη βασικών» περιουσιακών στοιχείων, συμπεριλαμβανομένων ορισμένων από τα δια ζώσης καταστήματά τους.

«Είναι λογικό να βγούμε από αυτό το μοτίβο επιχειρήσεων, αλλά αυτό θα πάρει χρόνο δεδομένων των δύσκολων συνθηκών της αγοράς, αλλά θα συνεχίσουμε να εργαζόμαστε πάνω σε αυτό», εξήγησε ο Tsai κατά τη διάρκεια της συνομιλίας.

Πριν καν η Alibaba μιλήσει για τα κέρδη της, υπήρχαν αναφορές που έλεγαν ότι θέλουν να πουλήσουν το Freshippo (ένα τεχνολογικό brand παντοπωλείου) και το RT-Mart (αλυσίδα σούπερ μάρκετ που έχουν εδώ και 26 χρόνια). Τους τελευταίους εννέα μήνες, η Alibaba έχει ήδη εγκαταλείψει πράγματα αξίας 1,7 δισεκατομμυρίων δολαρίων που δεν πιστεύουν ότι είναι πλέον τόσο σημαντικά, σύμφωνα με τον Tsai.

alibaba cup coffee

Αυτή είναι μια μεγάλη αλλαγή από το παλιό σχέδιο «new retail» της Alibaba. Πίσω στο 2017, δήλωναν ότι ήθελαν να συνδυάσουν τις online και offline shopping τόσο πολύ που δεν μπορούσατε καν να διακρίνετε τη διαφορά. Αλλά τώρα, φαίνεται να υποχωρούν από αυτή την ιδέα.

Η Alibaba άρχισε να «δοκιμάζει τα νερά» των δια ζώσης καταστημάτων το 2016, όταν άνοιξε το Freshippo, ένα σούπερ μάρκετ με νέα τεχνολογία όπως πληρωμές προσώπου και ιμάντες μεταφοράς στην οροφή. Μπορούσατε να παραγγείλετε πράγματα από το τηλέφωνό σας και θα σας τα παραδίδουν οι υπάλληλοι της Alibaba εντός 30 λεπτών, αν μένατε κοντά σε ένα κατάστημα Freshippo.

Μετά από αυτό, η Alibaba ένωσε τις δυνάμεις της με άλλες εταιρείες για να κάνει τα offline καταστήματά της ακόμα μεγαλύτερα. Το 2017, ξόδεψε 2,88 δισεκατομμύρια δολάρια στη Sun Art, την εταιρεία που κατέχει την RT-Mart. Στη συνέχεια, το 2020, ξόδεψε άλλα 3,6 δισεκατομμύρια δολάρια, αποκτώντας ένα μερίδιο ελέγχου 72% στην εταιρεία σούπερ μάρκετ.

Αλλά η σκηνή των offline αγορών στην Κίνα αποδείχθηκε δύσκολη. Με τα προβλήματα που προέκυψαν τα τρία χρόνια διαταραχών του COVID-19 και τους ανθρώπους να αγοράζουν φθηνά πράγματα online, τα δια ζώσης καταστήματα δέχθηκαν ένα χτύπημα. 

Ακόμη και οι προσπάθειες να γίνει πιο ιδιαίτερη η εμπειρία στο κατάστημα δεν βοήθησαν πολύ, καθώς οι άνθρωποι στην Κίνα μείωσαν τις δαπάνες λόγω οικονομικών προβλημάτων. Οι ιδιοκτήτες καταστημάτων έπρεπε να αντιμετωπίσουν πελάτες που αναζητούσαν χαμηλότερες τιμές, ενώ εξακολουθούσαν να πληρώνουν υψηλά ενοίκια.

Τώρα, η Alibaba αλλάζει το σχέδιο παιχνιδιού της και επιστρέφει σε αυτό που γνωρίζει καλύτερα - τις online επιχειρήσεις. Εστιάζουν στο eCommerce και στο cloud computing. Γιατί; Λοιπόν, επειδή ο ανταγωνισμός τους, ειδικά μεταξύ της εταιρείας και της Pinduoduo (PDD), έχει δυναμώσει στην Κίνα. Η PDD, με την πλατφόρμα συναλλαγών της και την Temu που προσφέρει παγκόσμιες υπηρεσίες, δίνει στην Alibaba μια ώθηση για εξέλιξη στον κόσμο των online αγορών.

«Καταλήξαμε στο συμπέρασμα ότι για να διατηρήσουμε το ανταγωνιστικό μας πλεονέκτημα, πρέπει να αυξήσουμε την επένδυσή μας σε βασικές ικανότητες και να υιοθετήσουμε μια πιο επιθετική προσέγγιση απέναντι στον ανταγωνισμό, προκειμένου να κερδίσουμε την ανάπτυξη», δήλωσε ο Eddie Wu, Διευθύνων Σύμβουλος της Alibaba, κατά τη διάρκεια της τελευταίας συνομιλίας σχετικά με την εξέλιξη της εταιρείας. 

Έτσι, φαίνεται ότι το «new retail» δεν είναι πλέον το hot θέμα της Alibaba.