Η κυριαρχία της Amazon στις online αγορές: Τι είναι το Amazon effect
Σήμερα θα εξετάσουμε το Amazon effect, το φαινόμενο που μεταμορφώνει το παγκόσμιο τοπίο του eCommerce.
Η Amazon, ο μεγαλύτερος online πωλητής λιανικής στον κόσμο, έφερε επανάσταση στον τρόπο με τον οποίο οι καταναλωτές ψωνίζουν, προσφέροντας τεράστιες επιλογές προϊόντων, γρήγορες παραδόσεις και ανταγωνιστικές τιμές. Ιδρύθηκε το 1994 από τον Jeff Bezos και έχει αναπτυχθεί κυριαρχώντας στον τομέα του eCommerce, με εντυπωσιακά στατιστικά στοιχεία, όπως ετήσια έσοδα που ξεπερνούν τα 281,159 δισεκατομμύρια και εκατομμύρια ενεργούς πελάτες σε όλο τον κόσμο. Ως μία από τις μεγαλύτερες εταιρείες στον κόσμο, απαιτεί και μεγάλο εργατικό δυναμικό για να λειτουργεί ομαλά. Μάλιστα σύμφωνα με σχετική έρευνα, η εταιρεία απασχολεί πάνω από 1,5 εκατομμύρια υπαλλήλους παγκοσμίως.
Το φαινόμενο Amazon επηρεάζει τόσο τους καταναλωτές όσο και τις επιχειρήσεις, θέτοντας νέες προσδοκίες για την ευκολία των αγορών και την εξυπηρέτηση των πελατών. Μέσω καινοτόμων στρατηγικών, η Amazon έχει αναδιαμορφώσει τη συμπεριφορά των πελατών και έχει θέσει υψηλά πρότυπα. Έχει καταλάβει την πρώτη θέση στην αγορά του eCommerce, αφήνοντας πολύ πίσω τον ανταγωνισμό, με μερίδιο αγοράς σε ποσοστό 37,6% online λιανοπωλητών στις Ηνωμένες Πολιτείες.
Τι είναι το Amazon effect
Το Amazon Effect αναφέρεται στο πώς η αυξανόμενη επιτυχία της Amazon αλλάζει τον τρόπο με τον οποίο οι αγοραστές ψωνίζουν online και επηρεάζει ολόκληρο τον κλάδο του eCommerce. Η Amazon αναπτύσσεται κάθε χρόνο και επηρεάζει άλλες επιχειρήσεις και πελάτες. Για παράδειγμα, το 2016, οι πωλήσεις της Amazon στην Βόρεια Αμερική αυξήθηκαν κατά 25,2%, ενώ η συνολική αύξηση των online αγορών ήταν μόλις 15,6%.
Για να κατανοήσουμε το Amazon Effect, πρέπει να δούμε τον αντίκτυπό του τόσο στα online, όσο και στα φυσικά καταστήματα. Καθώς περισσότεροι καταναλωτές επιλέγουν να ψωνίσουν online, τα παραδοσιακά καταστήματα λιανικής δυσκολεύονται.
Το Amazon effect περιλαμβάνει τη στροφή προς τις online αγορές, τη ζήτηση για εξαιρετικά γρήγορη αποστολή και την προσδοκία ατελείωτων επιλογών προϊόντων. Για τους καταναλωτές των προϊόντων της, σημαίνει πρωτοφανής ευκολία και συχνά χαμηλότερες τιμές. Για τους λιανοπωλητές, έχει προκαλέσει σημαντικές αλλαγές, αναγκάζοντάς τους συχνά σε αναπροσαρμογές.
Το 2024, οι online πωλήσεις στις ΗΠΑ αντιπροσωπεύουν το 13% του συνόλου των λιανικών πωλήσεων, από το ποσοστό του 10,7% το 2019. Αυτή η στροφή οδήγησε σε μείωση των πωλήσεων φυσικών καταστημάτων, με πολλά καταστήματα να κλείνουν. Για παράδειγμα, πάνω από 5.300 καταστήματα έκλεισαν το 2017, μια σημαντική αύξηση σε σχέση με το προηγούμενο έτος.
Η Amazon έχει γίνει πλέον ηγέτης στις παγκόσμιες online πωλήσεις, θέτοντας τα πρότυπα στο eCommerce. Το Amazon Effect είναι ένας βασικός λόγος για τον οποίο πολλά φυσικά καταστήματα κλείνουν, καθώς δεν μπορούν να ανταγωνιστούν την ευκολία και την ποικιλία που προσφέρει η εταιρεία. Έχει αλλάξει τον τρόπο με τον οποίο οι καταναλωτές ψωνίζουν, κάνοντάς τους να περιμένουν περισσότερες επιλογές και καλύτερη εξυπηρέτηση, ακόμη και όταν ψωνίζουν σε φυσικά καταστήματα.
Παρά το γεγονός ότι μείωσε το αποτύπωμα άνθρακα το 2022 και το 2023, σημαίνει αύξηση των εκπομπών θερμοκηπίου, με την Amazon να αντιπροσωπεύει τις εκπομπές περίπου 10 εκατομμυρίων αμερικανικών σπιτιών.
Για να μη χάνετε νέα και ενημερώσεις σχετικά με την Amazon, κάντε κλικ εδώ.
Πώς επηρέασε το Amazon Effect τις προσδοκίες των πελατών
Το Amazon Effect έχει αλλάξει τις προσδοκίες των πελατών από τις αγορές, ειδικά αφού πολλοί αγοραστές συνήθισαν να κάνουν online αγορές, ειδικότερα κατά τη διάρκεια της πανδημίας.
Το Amazon Effect έχει αλλάξει τις προσδοκίες των πελατών από τις αγορές σε μεγάλο βαθμό, ειδικά αφού συνήθισαν να ψωνίζουν στο Amazon κατά τη διάρκεια της πανδημίας λόγω του social distancing, των lockdown και του κλεισίματος επιχειρήσεων. Η επιτυχία της Amazon άλλαξε τον τρόπο με τον οποίο οι καταναλωτές βλέπουν και ζητούν υπηρεσίες από τις επιχειρήσεις. Συγκεκριμένα, η στροφή προς τις γρήγορες και αξιόπιστες παραδόσεις, όπως το Amazon Prime, έχει αυξήσει τις προσδοκίες για άμεση εκπλήρωση παραγγελιών από όλα τα eshop και έχει ανεβάσει υπερβολικά ψηλά τον πήχη του ανταγωνισμού, καθώς προσφέρει πολλά οφέλη, από δωρεάν αποστολή εντός δύο ημερών έως και παράδοση αυθημερόν σε ορισμένες χώρες.
Η τάση της εταιρείας να επικεντρώνεται στη γρήγορη και αξιόπιστη παράδοση, όπως μέσω του Amazon Prime, έχει κάνει τους αγοραστές να περιμένουν γρήγορη αποστολή από όλες τις εταιρείες.
Οι πελάτες επίσης πλέον επιδιώκουν πιο άμεσες και επιτυχημένες αγορές και η χρήση του AI της Amazon έχει κάνει τους πελάτες να περιμένουν προσωποποιημένες προτάσεις για προϊόντα και υπηρεσίες. Οι πελάτες πλέον απαιτούν προσαρμοσμένες εμπειρίες και δεν θέλουν γενικές προσφορές, ειδικά όταν πραγματοποιούν πολλαπλές αγορές.
Το Amazon effect έχει να κάνει και με το γεγονός πως οι αγοραστές απαιτούν επίσης ένα φιλικό προς τον χρήστη eshop, ακριβώς όπως αυτός της εταιρείας, όπου μπορούν εύκολα να βρουν αυτό που χρειάζονται. Θέλουν σαφείς και ειλικρινείς πληροφορίες σχετικά με τα προϊόντα, συμπεριλαμβανομένων κριτικών από άλλους πελάτες. Η προσδοκία για δωρεάν αποστολή και εύκολες επιστροφές έχει αυξηθεί, με το 58% των αγοραστών να αναμένουν πλέον από τα brands να καλύψουν τα έξοδα αποστολής επιστροφής.
Η Amazon έχει επενδύσει πολλά σε τεχνολογία και υποδομές για να παραδώσει προϊόντα γρήγορα και να τα προσφέρει ανταγωνιστικές τιμές. Αυτό ώθησε άλλες εταιρείες, όπως η Walmart και η Target, να βελτιώσουν τις εμπειρίες αγορών τους, τόσο online, όσο και στα καταστήματα. Οι επιχειρήσεις πρέπει τώρα να επικεντρωθούν σε βασικές πτυχές όπως η τιμή, η ευκολία και η επιλογή για να ανταποκριθούν στις υψηλότερες προσδοκίες που θέτει η Amazon και να παραμείνουν ανταγωνιστικές στην αγορά.
Τέλος, η παροχή συγκεκριμένων πληροφοριών προϊόντων, κριτικών πελατών και της τιμολόγησης της εταιρείας έχει κάνει τους πελάτες να απαιτούν ειλικρινή και σαφή επικοινωνία από άλλες επιχειρήσεις.
H επιχειρηματική στρατηγική της Amazon in a nutshell - Πώς έφτασε ως εδώ;
Ας μάθουμε τις επιχειρησιακές τακτικές της Amazon, οι οποίες την ανέδειξαν σε έναν από τους ηγέτες του eCommerce, λάνοντας όλο τον πλανήτη να μιλά για το Amazon effect:
Πελατοκεντρική προσέγγιση
- Κριτικές πελατών: Ενθαρρύνει τα σχόλια των πελατών για να βοηθήσει τους εμπόρους να βελτιώσουν τις υπηρεσίες τους.
- Παραγγελία με ένα κλικ: Απλοποιεί τη διαδικασία ολοκλήρωσης αγοράς για να πραγματοποιούν οι καταναλωτές τις αγορές τους πιο γρήγορα και ευκολότερα.
- Amazon Prime: Το Amazon effect ανέδειξε την ανάγκη για πλεονεκτήματα όπως δωρεάν αποστολή και υπηρεσίες ροής για να βελτιώσει την άνεση των πελατών, τα οποία καλύπτει το Prime.
- Personalization: Χρησιμοποιεί δεδομένα για να παρέχει προτάσεις προϊόντων με βάση τις μεμονωμένες προτιμήσεις.
- Εξυπηρέτηση πελατών 24/7: Διασφαλίζει ότι οι πελάτες μπορούν να λάβουν βοήθεια όποτε τη χρειάζονται.
- Κέντρα Εκπλήρωσης (Fulfillment Centers): Διατηρεί ένα δίκτυο αποθηκών για να εξασφαλίσει γρήγορη παράδοση. Τα Κέντρα Εκπλήρωσης της Amazon είναι μεγάλες αποθήκες όπου τα προϊόντα αποθηκεύονται, συσκευάζονται και αποστέλλονται στους πελάτες. Αυτά τα κέντρα χρησιμοποιούν προηγμένη τεχνολογία για τη διαχείριση του αποθέματος και τη διασφάλιση γρήγορων παραδόσεων. Στην Ελλάδα, η Amazon έχει επεκτείνει τα τελευταία χρόνια το δίκτυό της για να βελτιώσει τους χρόνους παράδοσης και την εξυπηρέτηση πελατών. Τα παγκόσμια εταιρικά γραφεία της Amazon κατηγοριοποιούνται σε τρεις μεγάλες περιοχές: Αμερική, Ευρώπη/Μέση Ανατολή/Αφρική, Ασία και Ειρηνικός.
- Amazon Go: Τα Amazon Go είναι μια αλυσίδα καταστημάτων που χρησιμοποιούν προηγμένη τεχνολογία για να προσφέρουν μια απρόσκοπτη εμπειρία αγορών. Οι πελάτες μπορούν να μπουν στο κατάστημα, να παραλάβουν τα είδη που θέλουν και να φύγουν χωρίς να περιμένουν στην ουρά. Το κατάστημα χρησιμοποιεί αισθητήρες και κάμερες για να παρακολουθεί τα αντικείμενα που λαμβάνονται και χρεώνει αυτόματα τον λογαριασμό Amazon του πελάτη. Αυτή η καινοτόμος προσέγγιση εξαλείφει την ανάγκη για παραδοσιακά ταμεία, κάνοντας τις αγορές πιο γρήγορες και εύκολες.
- Εύκολες επιστροφές: Παρέχει μια πολιτική επιστροφών χωρίς προβλήματα, που στοχεύει να οικοδομήσει την εμπιστοσύνη των πελατών.
Συνεχής καινοτομία
- Ανοχή στην αποτυχία: Η εταιρεία δε φοβάται να δοκιμάσει νέα πράγματα, ακόμα κι αν αποτύχουν. Ο Jeff Bezos, αστιευόμενος για τα λάθη και τις αποτυχίες, έχει δηλώσει: «Έχω κάνει δισεκατομμύρια δολάρια αποτυχιών. Η απαρίθμησή τους θα ήταν σαν μια απονεύρωση χωρίς αναισθησία». Για παράδειγμα, το 2014, η Amazon κυκλοφόρησε το κινητό τηλέφωνο Fire, το οποίο αποδείχθηκε μεγάλη αποτυχία και η εταιρεία αναγκάστηκε να μειώσει την τιμή του σε μόλις 99 σεντς.
Για οποιαδήποτε άλλη εταιρεία, αυτή θα ήταν μια ταπεινωτική εμπειρία. Ωστόσο, για την Amazon, ήταν ακόμη ένα βήμα προς τη δημιουργία του παγκόσμιου φαινομένου της, το Amazon Effect. - Επένδυση στη Ρομποτική: Χρησιμοποιεί ρομπότ για τη βελτίωση της αποδοτικότητας της αποθήκης. Η εταιρεία έχει επενδύσει μεγάλο κεφάλαιο σε τεχνολογίες ρομποτικής και drone την τελευταία δεκαετία, αποκτώντας πολλές πατέντες. Το 2012, η Amazon αγόρασε την Kiva Systems, μια εταιρεία που ειδικεύεται στα ρομπότ για συλλογή και συσκευασία, για 775 εκατομμύρια δολάρια. Μέχρι το 2014, η Amazon είχε 14.000 ρομπότ σε 10 αποθήκες, αυξάνοντας σε 30.000 ρομπότ το 2015 και 45.000 σε 20 αποθήκες έως το 2017. Επιπλέον, η Amazon διοργανώνει διαγωνισμούς σε πανεπιστήμια και ινστιτούτα σε όλο τον κόσμο για να ενθαρρύνει την ανάπτυξη ρομπότ μεγάλης γενιάς. με το κορυφαίο έπαθλο το 2017 να είναι $250.000.
- Drone Deliveries: Επανδρώνει drones για γρήγορη παράδοση δεμάτων. Η Amazon δοκίμασε παραδόσεις drone με την Prime Air στο Ηνωμένο Βασίλειο και έλαβε έγκριση στις ΗΠΑ το 2017. Κατοχύρωσε με δίπλωμα ευρεσιτεχνίας πολλές τεχνολογίες drone, συμπεριλαμβανομένης της παράδοσης πακέτων και της φόρτισης ηλεκτρικών οχημάτων. Ωστόσο, τον Αύγουστο του 2021, διέκοψαν το πρόγραμμα του Ηνωμένου Βασιλείου και έστρεψαν την προσοχή τους στα αυτόνομα οχήματα, περικόπτοντας περισσότερες από 100 θέσεις εργασίας.
- Amazon Echo και Alexa: Η Alexa είναι η φωνητική υπηρεσία της Amazon, η οποία λειτουργεί σε περισσότερες από 100 εκατομμύρια συσκευές από την Amazon και άλλες εταιρείες. Ξεκίνησε με τα έξυπνα ηχεία Echo της Amazon, συμπεριλαμβανομένων των Echo Dot και Echo Studio, και έχει γίνει μια πλατφόρμα που βασίζεται σε cloud με πολλές δυνατότητες. Οι χρήστες μπορούν να χρησιμοποιούν φωνητικές εντολές για αναπαραγωγή μουσικής, ορισμό υπενθυμίσεων, ροή podcast και λήψη πληροφοριών σε πραγματικό χρόνο για τον καιρό, την κυκλοφορία, τα αθλήματα και τις ειδήσεις. Η Alexa λειτουργεί επίσης ως σύστημα οικιακού αυτοματισμού, επιτρέποντας στους χρήστες να ελέγχουν έξυπνες συσκευές. Οι συσκευές Echo συνδέονται με την Alexa, παρέχοντας φωνητική αναγνώριση, διαχείριση εργασιών και δυνατότητες οικιακού αυτοματισμού.
- Amazon Dash Wand: Είναι μια εύχρηστη συσκευή που χρησιμεύει για την προσθήκη αντικειμένων στο καλάθι, χρησιμοποιώντας φωνητικές εντολές ή σάρωση γραμμωτού κώδικα.
Εκπλήρωση και παράδοση
- Amazon Locker: Είναι εύκολα και προσβάσιμα σημεία παραλαβής για παραγγελίες Amazon.
- Amazon Prime Air: Το Amazon Prime Air είναι μια υπηρεσίας παράδοσης που χρησιμοποιεί drones για να παραδώσει πακέτα στις πόρτες των πελατών. Η ιδέα της υπηρεσίας βασίζεται στο να χρησιμοποιηθούν μη επανδρωμένα εναέρια οχήματα (UAV) για την παράδοση πακέτων βάρους έως και 5 κιλών σε 30 λεπτά ή λιγότερο.
- Amazon Fresh: Μια υπηρεσία παράδοσης, που διανέμει είδη παντοπωλείου ακόμη και αυθημερόν.
- Λειτουργική Αριστεία: To Amazon effect έχει κάνει την εταιρεία να επενδύει στην τεχνολογία για γρήγορη και ακριβή εκπλήρωση παραγγελιών.
- Δίκτυο Logistics: Η εταιρεία διαθέτει στόλο αεροπλάνων και φορτηγών για να επιταχύνει τις παραδόσεις.
Long-Term Thinking (Μακροπρόθεσμη σκέψη)
- Μελλοντικές επενδύσεις: Επικεντρώνεται σε έργα που μπορεί να χρειαστούν χρόνια για να γίνουν κερδοφόρα, όπως το Amazon Web Services (AWS).
- Αειφορία: Στοχεύει στην επίτευξη καθαρών μηδενικών εκπομπών άνθρακα έως το 2040 και επενδύει σε ανανεώσιμες πηγές ενέργειας.
Η Amazon ως καινοτόμος δύναμη στο eCommerce
Το Amazon Effect υποδηλώνει τη βαθιά επίδραση της Amazon στο eCommerce, μέσω της καινοτομίας με επίκεντρο τον πελάτη και την τεχνολογική ηγεσία. Θέτοντας πρότυπα για γρήγορη παράδοση, εξατομικευμένες αγορές και προηγμένες τεχνολογίες όπως η τεχνητή νοημοσύνη και το cloud computing, η Amazon έχει αναδιαμορφώσει τη δυναμική της παγκόσμιας λιανικής. Η εταιρεία έχει αναδιαμορφώσει τον τρόπο με τον οποίο αλληλεπιδρούν οι επιχειρήσεις και οι καταναλωτές, online. Θέτοντας συνεχώς νέα σημεία αναφοράς, η επιρροή της Amazon εκτείνεται πέρα από το λιανικό εμπόριο, διαμορφώνοντας το μέλλον του eCommerce, παγκοσμίως.