Οι καταναλωτικές δαπάνες γίνονται ολοένα και πιο ισχυρές. Αυτό είναι και μια λογική εξέλιξη καθώς οι τεχνολογίες και το eCommerce γίνονται ολοένα και πιο ισχυρά, επιτρέποντας το εμπόριο να ανθίζει ακόμη περισσότερο. Αυτό βέβαια δεν σημαίνει ότι όλα κυλάνε με μια γεωμετρική πρόοδο. Περισσότερες αλλαγές σημαίνει και περισσότερες αντιφάσεις, και αυτές θα δούμε στο παρόν άρθρο καθώς και πώς αυτές μας οδηγούν στα retail trends του 2024.

Οι προτιμήσεις των καταναλωτών είναι επίσης δυναμικές και πλέον παρατηρείται ότι οι νεότερες γενιές των Millenials και της Gen Z προτιμούν να δαπανούν περισσότερο σε εμπειρίες όπως γαστρονομία, ταξίδια και συναυλίες αντί σε αγαθά. Παρόλα αυτά ορισμένες κατηγορίες, όπως τα βασικά καταναλωτικά αγαθά θα πρέπει να παραμένουν ισχυρά. Ανεξάρτητα όμως από τα συνολικά αποτελέσματα, το ηλεκτρονικό εμπόριο παρέμεινε ανθεκτικό.

Τα 15 eCommerce trends για το eshop σου το 2024
Τα κορυφαία 14+1 eCommerce trends για το eshop σου το 2024.

Πάμε λοιπόν να δούμε τις τάσεις που παρατηρήθηκαν.

#1 Τα αγαθά πολυτελείας έχουν λιγότερη σημασία από ότι τα βασικά.

Παρατηρούνται σημαντικές διαφορές στις δαπάνες ανάμεσα σε αγαθά πολυτελείας και βασικά καταναλωτικά. Η δεύτερη κατηγορία δεν ορίζεται σε μεγάλο βαθμό από το οικονομικό επίπεδο στο οποίο βρίσκονται οι αγοραστές. Το μεγαλύτερο ποσοστό των καταναλωτών θα αγοράσει βασικά καταναλωτικά προϊόντα ανεξάρτητα από το αν το budget τους είναι υψηλό ή χαμηλό.

Σε αυτά περιλαμβάνονται είδη πρώτης ανάγκης, όπως τα είδη παντοπωλείου, τα είδη οικιακής χρήσης και τα προσωπικά προϊόντα φροντίδας. Ακόμη περισσότερο, σε ορισμένες κατηγορίες οι καταναλωτές φαίνεται ότι προτιμούν συγκεκριμένα brands και είδη προϊόντων όπως τα brands καπνού ή η Coca-Cola (KO).

Από την άλλη, τα είδη πολυτελείας "παραγκωνίζονται" πιο εύκολα αφού οι καταναλωτές μειώνουν τις δαπάνες τους όταν έχουν λιγότερα χρήματα. Εδώ περιλαμβάνονται τα αυτοκίνητα, η αναψυχή και η ένδυση, καθώς αφορούν σε αγαθά που δεν είναι πρώτης ανάγκης και μπορούν να αναβληθούν για αγορά σε δεύτερο χρόνο.

Αρκετοί αναλυτές retail trends θεωρούν ότι τα βασικά καταναλωτικά αγαθά είναι φθηνότερα συγκριτικά με τα αγαθά πολυτελείας. Όμως αυτό δεν είναι απαραίτητα η αλήθεια. Τα αγαθά πολυτελείας παραμένουν εξίσου ισχυρά υπό έναν υποκειμενικό ορισμό αντοχής κατά τη διάρκεια των οικονομικών κύκλων. Σε σχέση δηλαδή με τα βασικά αγαθά, στα πολυτελείας παρατηρείται μια δυναμική στις κατηγορίες που παραμένουν υψηλές στις καταναλωτικές συνήθειες και προτιμήσεις. Στον τρέχοντα οικονομικό κύκλο, πολλοί καταναλωτές συνεχίζουν να επενδύουν γύρω από εμπειρίες, δηλαδή σε τομείς όπως τα εστιατόρια, τα ταξίδια και τα events.

Καλάθι αγορών με σακούλες και τη λέξη trends να το οδηγεί

#2 Οι έμποροι λιανικής δεν αντιμετωπίζουν θέματα με το απόθεμα, επομένως μπορεί να δούμε λιγότερες εκπτώσεις φέτος.

Το επόμενο από τα retail trends θα μας κάνει μια μίνι αναδρομή στο πρόσφατο μέλλον. Με την κορύφωση της πανδημίας και των lockdown, οι έμποροι λιανικής είδαν ένα αυξανόμενο καταιγισμό ζήτησης για αγαθά. Και λόγω των διακοπών που προέκυπταν στις αλυσίδες ανεφοδιασμού, δεν μπορούσαν να αναπληρώσουν το απόθεμα αρκετά γρήγορα. Επομένως, στράφηκαν στη λογική του stockpiling, δηλαδή στη δημιουργία αποθέματος για μελλοντική χρήση σε περίπτωση που προκύψει κάποια έκρυθμη έκρηξη ζήτησης έναντι της λογικής του μοντέλου "just-in-time" όπου τα αγαθά παραγγέλλονται από τους προμηθευτές όταν χρειάζονται.

Η πρακτική αυτή συνέβαλε ώστε να μειωθεί ο κίνδυνος εξάντλησης αποθεμάτων. Από την άλλη όμως, τα αποθέματα αυτά συσσωρεύτηκαν καθώς τόσο η καταναλωτική ζήτηση, όσο και οι αλυσίδες εφοδιασμού, επέστρεψαν σταδιακά στην πρότερη ομαλή ροή και οι λιανοπωλητές ξέμειναν με τεράστιες ποσότητες αποθεμάτων. Αυτό οδήγησε σε πωλήσεις και μεγάλες εκπτώσεις, οι οποίες βοήθησαν να διατηρηθεί υψηλή η καταναλωτική ζήτηση ισχυρής παρά τον καλπάζοντα πληθωρισμό.

Ακόμη και σήμερα, τα αποθέματα παραμένουν υψηλότερα από το κανονικό, όμως η αναλογία αποθεμάτων/πωλήσεων λιανικής έχει επιστρέψει στα επίπεδα προ πανδημίας. Άρα, οι λιανοπωλητές έχουν αρκετό απόθεμα στα χέρια τους για να καλύψουν την κανονική ζήτηση και πιθανά θα δούμε λιγότερες εκπτώσεις μέσα στο τρέχον έτος. Αυτό βέβαια θα εξαρτηθεί και από τη ζήτηση των καταναλωτών, αλλά τα έσοδα μπορεί να εξισορροπηθούν από την αύξηση των τιμών.

Ξύλινα μπλοκ με τις λέξεις trends και 2024

#3 Το e-Commerce ηγείται επί των συνολικών λιανικών πωλήσεων, αλλά τα είδη του eCommerce δεν είναι όλα ίδια.

Στο επόμενο αντιφατικό από τα retail trends παρατηρείται ότι αν και οι καταναλωτές μετριάζουν τις δαπάνες τους, το eCommerce παρέμεινε ακάθεκτο στην κορυφή των ποσοστών για τις συνολικές λιανικές πωλήσεις.

Τα στοιχεία από το eCommerce στις ΗΠΑ για το τέταρτο τρίμηνο του 2023 μας δείχνουν ότι οι eCommerce πωλήσεις αποτέλεσαν το 17,1% των συνολικών λιανικών πωλήσεων, ξεπερνώντας έτσι ακόμη και το μέγιστο ποσοστό που είχε παρατηρηθεί μέσα στην πανδημία.

Hot TikTok trends για Shopify και eCommerce επιχειρήσεις
Το 2024 προχωράμε ακόμη παραπέρα με τα TikTok trends και ετοιμαστείτε να εξελίξετε την Shopify ή eCommerce επιχείρησή σας!

Ένα μεγάλο μέρος της ανάπτυξης του eCommerce οφείλεται σε μικροείδη χαμηλής αξίας με σύντομους κύκλους αντικατάστασης. Τέτοιες κατηγορίες είναι π.χ. είδη ένδυσης, αξεσουάρ και άλλα γενικά εμπορεύματα. Από την άλλη, τα είδη υψηλότερης αξίας, όπως τα οικοδομικά υλικά, τα έπιπλα και τα ηλεκτρονικά είδη, έχουν δει πτώση, καθώς οι αγορές και οι ανακαινίσεις σπιτιών έχουν μειωθεί. Επίσης, λόγω των υψηλότερων επιτοκίων, οι καταναλωτές δυσκολεύονται να χρηματοδοτήσουν μεγαλύτερες αγορές και επενδύσεις και έτσι τις καθυστερούν, διατηρώντας παράλληλα τις δαπάνες για μικρότερες αγορές.

Σύμφωνα με το παρόν από τα retail trends, ολοένα και περισσότεροι καταναλωτές χρησιμοποιούν τις ηλεκτρονικές αγορές, που σημαίνει ότι οι λιανοπωλητές θα πρέπει να επωφεληθούν από υψηλότερη κερδοφορία. Αρχικά, ένα ισχυρό πλαίσιο eCommerce μπορεί να αυξήσει την αποτελεσματικότητα στη διαχείριση των αποθεμάτων και στις διαδικτυακές διεπαφές προς τον πελάτη, ενώ παράλληλα υποστηρίζει κανάλια όπως το "αγοράζω online" και "παραλαμβάνω στο κατάστημα", και την αντίστροφη εφοδιαστική αλυσίδα, δηλαδή τις επιστροφές. Καθώς όλο και περισσότεροι καταναλωτές χρησιμοποιούν υπηρεσίες παράδοσης, γίνεται ευκολότερο για τους λιανοπωλητές με δικούς τους στόλους παράδοσης να γεμίζουν τα φορτηγά τους και να πραγματοποιούν πολλές παραδόσεις ταυτόχρονα.

Το Walmart που είναι ένας από τους μεγαλύτερους λιανοπωλητές στον κόσμο, αυξάνει τις πωλήσεις του στο ηλεκτρονικό εμπόριο εδώ και αρκετά χρόνια. Στην πιο πρόσφατη ανακοίνωση των αποτελεσμάτων της, η εταιρεία ανέφερε ότι οι πωλήσεις ηλεκτρονικού εμπορίου αυξήθηκαν κατά 17% σε ετήσια βάση στις ΗΠΑ σε αντιδιαστολή με τις συνολικές πωλήσεις στις ΗΠΑ που αυξήθηκαν μόνο κατά 3% και ότι οι ζημίες ηλεκτρονικού εμπορίου μειώθηκαν κατά 40% από πέρυσι, χάρις σε ορισμένες από αυτές τις αποτελεσματικές βελτιώσεις.

Ποιο είναι το συμπέρασμα;

Μέσα από αυτά τα retail trends συμπεραίνουμε ότι στον εξελισσόμενο κόσμο του eCommerce, οι online αγορές παραμένουν στην κορυφή των λιανικών πωλήσεων.

Αν και οι δυναμικές δεν αλλάζουν σε πρακτικό επίπεδο, φαίνεται ότι τα βασικά αγαθά θα συνεχίσουν να έχουν υψηλή αξία και ζήτηση, ενώ λόγω της εκτεταμένης δημιουργία αποθέματος πιθανά να μην δούμε τις τιμές να πέφτουν αρκετά κατά τη διάρκεια του έτους, κάτι μπορεί να ωφελήσει κάποιες επιχειρήσεις εάν επιλέξουν να ξεχωρίσουν από τον ανταγωνισμό υιοθετώντας μια τακτική προσφορών.