Οι νομικοί και οι ειδικοί σε θέματα καταναλωτών ανησυχούν για μια προσφορά μετρητών από τον online λιανοπωλητή Temu. Σε αυτήν την προσφορά, οι συμμετέχοντες μπορούν να λάβουν έως και 50£, με την προϋπόθεση να δώσουν μόνιμα πολλές προσωπικές πληροφορίες.

Οι ειδικοί λένε ότι αυτό αποτελεί - δυνητικά - ένα πρόβλημα. Η ρυθμιστική αρχή δεδομένων εξετάζει αυτές τις ανησυχίες. Ωστόσο, το Temu λέει ότι αυτό που κάνουν είναι φυσιολογικό για τον κλάδο του εμπορίου.

Το Temu είναι ένα online κατάστημα κινεζικής ιδιοκτησίας που ξεκίνησε στις ΗΠΑ το 2022 και ήρθε στο Ηνωμένο Βασίλειο πέρυσι. Βρίσκεται στο απόγειο της δόξας του καθώς έχει αυξηθεί η δημοτικότητα, οι μετοχές και οι πωλήσεις του κατακόρυφα. Από είδη οικιακής χρήσης, μέχρι ρούχα και είδη ομορφιάς, είναι πλέον ο τοπ προορισμός για εύρεση ελκυστικών προσφορών. Οι πιο πιστοί πελάτες της πλατφόρμας, δεν είναι άλλοι από τους Baby Boomers (άτομα γεννημένα μεταξύ 1946-1964) και Gen X (άτομα γεννημένα μεταξύ 1965-1981).

Πιστοί στο Temu Boomers και Gen X, 3η στο βάθρο η Gen Z
Το Temu έρχεται για την ανατροπή καθώς σύμφωνα με πρόσφατα δεδομένα, το τοπ αγοραστικό κοινό της δεν είναι αυτό που θα περίμενε κανείς!

Κάποιοι το έχουν αποκαλέσει «Amazon σε στεροειδή» επειδή πουλάει πράγματα πολύ φτηνά, με το σύνθημα «shop like a billionaire».

Αλλά έχει δεχτεί κριτική και από πολιτικούς. Μια έρευνα της κυβέρνησης των ΗΠΑ διαπίστωσε ότι υπάρχει υψηλός κίνδυνος τα προϊόντα στο Temu να κατασκευάζονται με καταναγκαστική εργασία.

Τι κάνει το Temu;

Στο giveaway του Temu, οι νέοι χρήστες έχουν 24 ώρες για να κάνουν sign up άλλους χρήστες, χρησιμοποιώντας έναν ειδικό σύνδεσμο. Στη συνέχεια, όλοι λαμβάνουν ανταμοιβές μετρητών από 40 έως 50£, που καταβάλλονται μέσω PayPal ή ως πίστωση καταστήματος Temu. Οι υπάρχοντες χρήστες Temu μπορούν επίσης να συμμετάσχουν, αλλά πρέπει να επιτύχουν υψηλότερο στόχο για τις ανταμοιβές.

Πολλοί χρήστες μοιράζονται συνδέσμους στα social media για να λάβουν μέρος στο giveaway δώρο. Αλλά κάποιοι έχουν δημιουργήσει επίσης memes και δημοσιεύσεις αμφισβητώντας τους κανόνες της ανταλλαγής.

Ένας κανόνας που τράβηξε πολλή προσοχή λέει ότι οι συμμετέχοντες δίνουν την άδεια στο Temu να χρησιμοποιεί τις φωτογραφίες, τα ονόματά τους και άλλες προσωπικές πληροφορίες για διαφημίσεις, για πάντα και οπουδήποτε στον κόσμο.

Μια ανάρτηση στα social media που δείχνει αυτούς τους κανόνες έχει προβληθεί περισσότερες από δύο εκατομμύρια φορές. Ορισμένοι χρήστες λένε ότι το Temu θα μπορούσε να πουλήσει τα δεδομένα τους ή να κάνει ψεύτικες διαφημίσεις με αυτό. Αλλά το Temu λέει ότι χρησιμοποιεί αυτά τα δεδομένα μόνο για να παρέχει τις υπηρεσίες της και να βελτιώσει την εμπειρία των πελατών.

Ανησυχίες από ειδικούς

Οι ειδικοί ανησυχούν για αυτούς τους κανόνες. Η Lisa Webb από το «which?» λέει ότι «οι άνθρωποι θα πρέπει να σκεφτούν προσεκτικά πριν δώσουν ευαίσθητα δεδομένα έναντι μετρητών. Το να ζητάς άδεια για χρήση προσωπικών δεδομένων παγκοσμίως μπορεί να μην είναι σωστό».
Ο Jonathan Kirsop, ειδικός σε θέματα προστασίας δεδομένων, λέει ότι «ο τρόπος με τον οποίο το Temu ζητά τη συγκατάθεσή σας ενδέχεται να μην ακολουθεί τους κανόνες του Ηνωμένου Βασιλείου». Λέει ακόμη ότι «οι άνθρωποι μπορεί να μην έχουν ελεύθερη επιλογή να δώσουν τη συγκατάθεσή τους, ειδικά για ευαίσθητα δεδομένα όπως ηχογραφήσεις φωνής».

Το Information Commissioner's Office εξετάζει αυτές τις ανησυχίες. Λένε ότι οι εταιρείες πρέπει να είναι σαφείς σχετικά με τον τρόπο με τον οποίο χρησιμοποιούν τα προσωπικά στοιχεία των ανθρώπων.

Ο καθηγητής Awais Rashid από το Πανεπιστήμιο του Μπρίστολ λέει ότι πολλές εφαρμογές συλλέγουν περισσότερα δεδομένα από όσα χρειάζονται. Λέει ότι συμφωνίες όπως αυτή του Temu δυσκολεύουν τους ανθρώπους να αποφασίσουν αν νιώθουν άνετα να δίνουν τα δεδομένα τους.

🤔
Έτσι, ενώ το δώρο του Temu μπορεί να ακούγεται καλό, είναι σημαντικό για τους ανθρώπους να καταλάβουν τι θυσιάζουν και αν αξίζει τον κόπο.