Σχεδιασμός UX: Γιατί είναι σημαντικός και ποια τα βασικά βήματα για την εφαρμογή του

Ένας από τους πιο δημοφιλής όρους στο eCommerce έχει πλέον γίνει ο σχεδιασμός UX και σίγουρα εάν έχετε επαφές με τον κλάδο θα τον έχετε συναντήσει ή θα σας έχουν πει ότι είναι υψίστης σημασίας και ιδιαίτερα αποδοτικός για το eshop σας. Πράγματι, αυτό ισχύει και στο παρόν άρθρο θα δούμε τι ακριβώς είναι το UX, γιατί είναι σημαντικό και ποια βήματα πρέπει να ακολουθήσετε για να φτάσετε στην υλοποίησή του.

Ξεκινάμε λοιπόν με τη βασική ερώτηση.

Τι είναι ο σχεδιασμός UX;

Θα ξεκινήσουμε αναλύοντας τα αρχικά και από που προκύπτουν. UX είναι μια σύντμηση από τις αγγλικές λέξεις User Experience που σημαίνει εμπειρία χρήστη.

Ουσιαστικά, η εμπειρία χρήστη αναφέρεται στο πώς αισθάνεται ένα άτομο όταν αλληλεπιδρά με ένα σύστημα. Αυτό περιλαμβάνει μια ιστοσελίδα, μια εφαρμογή για κινητά τηλέφωνα, ένα επιτραπέζιο λογισμικό και βασικά κάθε μορφή αλληλεπίδρασης ανθρώπου/συσκευής.

Τι κάνει εξαιρετική μια εμπειρία χρήστη;

Η απάντηση σε αυτό είναι ότι εμπειρία είναι διαφορετική για τον καθένα και είναι σημαντικό να έχετε κατά νου όταν αναπτύσσετε το προϊόν ότι πιθανά να μην είστε ούτε εσείς ο ίδιος ο δυνητικός χρήστης και επομένως δεν θα μπορέσετε να υποθέσετε τι χρειάζεται ή θέλει ένα χρήστης εάν δεν κάνετε έρευνα και ανάλυση του κοινού σας.

Γιατί ο σχεδιασμός UX είναι σημαντικός;

Η εμπειρία χρήστη είναι σημαντική διότι έχει στόχο να ικανοποιήσει τις ανάγκες του χρήστη μέσα από την παροχή θετικών εμπειριών διατηρώντας έτσι το χρήστη πιστό είτε σε κάποιο συγκεκριμένο είτε στο brand γενικότερα. Ας δούμε λοιπόν τους βασικούς λόγους παρακάτω:

✨ Βελτιώνει τη φήμη του brand σας

Μια από τις κλασσικές εκφράσεις είναι ότι η πρώτη εντύπωση, μπορεί να μην καθορίζει την παντοντινή μας αντίληψη για κάποιον ή κάτι αλλά τη διαμορφώνει σε ένα εκτενές βαθμό. Το UI (user interface) δηλαδή η διεπαφή χρήστη δημιουργεί την πρώτη άμεση εντύπωση, το UX design όμως είναι αυτό που μπορεί να τη διατηρήσει.

Εάν λοιπόν παρατηρείτε ότι οι χρήστες επιστρέφουν τότε σημαίνει ότι έχετε πιάσει και ικανοποιήσει τις ανάγκες τους, κρατώντας τους ευχαριστημένους. Ακολουθούν μερικά tips που θα σας βοήθησουν να είναι ο σχεδιασμός UX ευχάριστος και να προσελκύσετε νέους πελάτες-στόχους:

  • Δημιουργήστε ένα εξαιρετικό, οπτικά ελκυστικό λογότυπο.
  • Ορίστε τις διαδρομές των πελατών και με βάση αυτές αναπτύξτε μια διαισθητική πλοήγηση που θα εξασφαλίζει μια εμπειρία χρήστη χωρίς λάθη.
  • Η δομή και το design των σελίδων είναι εξαιρετικά σημαντικά για αυτό είναι σημαντικό να εξαλείψετε τα προβλήματα ευχρηστίας.
  • Μην παραμελείτε τον κανόνα του mobile responsive ώστε η εμπειρία των χρηστών να είναι απρόσκοτη σε όλες τις συσκευές.
  • Ενσωματώστε social media πλατφόρμες καθώς σας επιτρέπουν να έχετε πρόσβαση σε χρήσιμα δεδομένα και ένα ευρύ κοινό.
Mobile responsiveness: Η σημασία και τα θετικά οφέλη του
Ένα eshop που διαθέτει mobile responsiveness προσφέρει υψηλότερη εμπειρία χρήστη σε όλες τις συσκευές. Γιατί όμως ισχύει αυτό;

Μέσα από απλά βήματα όπως αυτά θα ξεχωρίσετε από τον ανταγωνισμό ενώ παράλληλα θα χτίζετε μια θετική φήμη για το brand και τους υπάρχοντες και τους δυνητικούς χρήστες σας.

✨ Βοηθάει τους χρήστες να ολοκληρώνουν ταχύτερα τις εργασίες τους

Ο καλός σχεδιασμός UX διευκολύνει τη ροή του χρήστη και η πλοήγηση γίνεται μεταξύ των τμημάτων και κατηγοριών χωρίς διακοπές και χάσιμο χρόνου.

Σε αυτό συμβάλλουν οι UX designers με τη δημιουργία ενός πλαισίου που προσφέρει σαφώς οργανωμένη ιεραρχία, οπτικές οδηγίες και ενδελεχή έρευνα των αναγκών, της συμπεριφοράς και των προσδοκιών των buyer personas σας. Θα πρέπει να αναπτύξει εμπειρίες που μιμούνται τη φυσική συμπεριφορά ενός χρήστη, το πώς αισθάνεται ένα άτομο κατά την πλοήγηση σε όλες τις σελίδες και να εξαλείφει τυχόν περιττά βήματα στη διαδικασία.

Ένας τυπικός δείκτης μιας καλής εμπειρίας χρήστη είναι ένα ταξίδι αγορών χωρίς άγχος που όχι μόνο τον βοηθά να κάνει γρήγορα τη δουλειά του, αλλά και του εξοικονομεί χρόνο για να προχωρήσει σε επόμενη εργασία ή ενέργεια.

✨Αυξάνει την αφοσίωση πελατών

Ο σχεδιασμός UX έχει να κάνει κυρίως με τα συναισθήματα των χρηστών και συνεπώς μπορεί να έχει μακροπρόθεσμο αντίκτυπο στη συμπεριφορά των χρηστών.

Εάν οι χρήστες βρίσκουν το προϊόν χρήσιμο, ευχάριστο, εύκολο στη χρήση και έχουν θετικές εμπειρίες με αυτό, θα συνεχίσουν να επιστρέφουν σε αυτό. Αυτό σχετίζεται με την ποιότητα της εμπειρίας τους, η οποία αν και δεν είναι πάντα μετρήσιμη, αποτελεί βασικό παράγοντα σε μια αξιολόγηση εμπειρίας ενός χρήστη στον πραγματικό κόσμο. Είναι προς το συμφέρον μιας eCommerce επιχείρησής να μεγιστοποιήσει την ποιότητα εμπειριών των χρηστών του.

✨Ενισχύει τις μετατροπές και το ROI

Ο καλός σχεδιασμός UX είναι συχνά μια μάχη μεταξύ του οπτικού σχεδιασμού, της παροχής πλούσιας λειτουργικότητας και της ευκολίας χρήσης ταυτόχρονα, με τις αλληλεπιδράσεις των πελατών να συμβαίνουν σε όσο το δυνατόν λιγότερα βήματα.

Όσο λοιπόν πιο ευχαριστημένοι είναι οι πελάτες, τόσο πιο πιθανό είναι να επιστρέφουν και να ολοκληρώνουν συναλλαγές οδηγώντας σε περισσότερες μετατροπές και οδηγώντας έτσι σε ένα ακόμη ισχυρότερο ROI για το eshop σας.

eCommerce ROI: Τι είναι και πώς βελτιώνεται σε ένα eshop
Είναι σημαντικό να μετράτε την απόδοση του eshop σας. Αυτό επιτυγχάνεται μέσα από το eCommerce ROI. Μάθετε τι είναι και πως θα το βελτιώσετε.

✨Η έγκαιρη επένδυση στο UX design μειώνει σημαντικά τα μελλοντικά κόστη

Η δαπάνη χρόνου για την εξεύρεση ενός επαγγελματία σχεδιαστή UX, ο οποίος θα γνωρίζει και θα ακολουθεί τις βασικές αρχές σχεδιασμού UX, καθώς και η επένδυση σε δοκιμές ευχρηστίας του τελικού προϊόντος πριν από την κυκλοφορία μπορεί να είναι καθοριστικής σημασίας για τη μείωση του κόστους αργότερα.

Ο καλός σχεδιασμός UX βασίζεται στην έρευνα, την ανάλυση και τις δοκιμές, οπότε βάζετε αμέσως τον τελικό χρήστη στην πρώτη θέση κατά την ανάπτυξη ενός προϊόντος ή μιας υπηρεσίας και πριν προβείτε σε άλλες απαραίτητες προσαρμογές. Οι εταιρείες που χρησιμοποιούν μια προσέγγιση δοκιμών χρήστη στη διαδικασία του UX design θα αποτρέψουν πιθανά ζητήματα ή προβλήματα ευχρηστίας από την αρχή μέσα από ακριβείς εκτιμήσεις. Αυτό είναι πολύ φθηνότερο από το να τα διορθώσουν αργότερα με επανασχεδιασμούς προϊόντων ή διορθώσεις δυσλειτουργιών.

Η διαδικασία σχεδιασμού UX

Τώρα ας δούμε τα βήματα με τα οποία αναπτύσσεται ο σχεδιασμός UX για να οδηγηθούμε στο τελικό αποτέλεσμα.

Βήμα 1: Προσωπικότητες χρηστών ή Ποιός έχει το πρόβλημα

Το πρώτο βήμα στη διαδικασία είναι να γνωρίσετε το κοινό σας και να αναπτύξετε εμπειρίες που σχετίζονται με τα συναισθήματά τους. Διαμορφώστε τα buyer personas, που θα σας υποδείξουν τι ανάγκες έχουν οι χρήστες, ποιοι ακριβώς είναι αυτοί που θα χρησιμοποιούσαν το προϊόν σας και πως.

Βήμα 2: Συνεντεύξεις χρηστών ή ποιο είναι το πρόβλημα

Σκεφτείτε τρόπους όπως κάποια φόρμα ή ένα είδους συνέντευξης από υφιστάμενους και δυνητικούς χρήστες του προϊόντος ή της υπηρεσίας για να αποκτήσετε πληροφορίες σχετικά με το ποιος θα ήταν ο πιο αποτελεσματικός σχεδιασμός και τι προβλήματα έχει τύχει να αντιμετωπίσουν κατά τις διαδικασίες συναλλαγών. Επειδή ο σχεδιασμός UX είναι υποκειμενικός, ο καλύτερος τρόπος για την άμεση λήψη πληροφοριών είναι η μελέτη και η αλληλεπίδραση με τους χρήστες.

Βήμα 3: Ιστορίες εργασίας ή ποια θα ήταν η πιθανή λύση

Δημιουργήστε περιγραφές για χαρακτηριστικά προϊόντων από την οπτική γωνία του ατόμου που θέλει αυτό το χαρακτηριστικό και πως ακριβώς θα ήταν αυτό το χαρακτηριστικό.

Βήμα 4: Functionality map ή ο τρόπος με τον οποίο θα φτάσετε στη λύση

Αφού μελετήσετε τις ιστορίες εργασίας, ο σωστός σχεδιασμός UX συνεχίζεται κατασκευάζοντας ένα functionality map με τις σελίδες που θα θέλατε να δημιουργήσετε, και μια σαφώς οργανωμένη ιεραρχία όλων των σελίδων και υποσελίδων εντός του προϊόντος σας.

Η διαδικασία αυτή σας βοηθάει να κατανοήσετε και να φανταστείτε πώς ένας χρήστης θα μεταβεί από το σημείο Α στο σημείο Β στο προϊόν σας. Είναι ένα αποτελεσματικό εργαλείο για την προσθήκη αποτελεσματικότητας στη διαδικασία κατασκευής του προϊόντος.

Βήμα 5: Wireframes ή η οπτικοποίηση των στοιχείων

Τα οπτικά στοιχεία σε κάθε σελίδα έχουν εξίσου μεγάλη σημασία με τη δομή της για αυτό επενδύστε χρόνο στη δημιουργία wireframes, τα οποία είναι οπτικοί οδηγοί που αντιπροσωπεύουν ένα πλαίσιο-σκελετό για ένα προϊόν και παρέχουν μια προεπισκόπηση της εμφάνισης και της ατμόσφαιρας του. Με την τοποθέτηση wireframe, μπορείτε να εξαλείψετε ζητήματα ευχρηστίας πριν αναπτυχθούν, κάτι που σας εξοικονομεί χρόνο ανάπτυξης για τις απαραίτητες προσαρμογές στη συνέχεια.

Βήμα 6: Δημιουργία πρωτοτύπου ή η υλοποίηση της λύσης

Το πρωτότυπο είναι αυτό που θα λέγαμε απτά "μακέτα" μιας τελικής λύσης, η οποία χρησιμοποιείται για δοκιμές χρηστών πριν από την εφαρμογή της σε ένα eshop. Στόχος του είναι να μειώσει το επίπεδο του χαμένου χρόνου και χρήματος που μπορεί συχνά να προκύψει όταν η εμπειρία χρήστη δεν είναι διαμορφωμένη ορθά και απρόσκοπτα.

Βήμα 7: Δοκιμή ευχρηστίας ή η τελική δοκιμή

Ο σχεδιασμός UX ολοκληρώνεται με τη δοκιμή ευχρηστίας, ο οποίος είναι ένας τρόπος ελέγχου του πόσο εύκολο είναι να χρησιμοποιηθεί ένα στοιχείο, μια σελίδα ή ένα προϊόν, δοκιμάζοντάς το με πραγματικούς χρήστες, προκειμένου να εντοπιστούν τυχόν εμπόδια ή τριβές που μπορεί να αντιμετωπίσουν κατά την αλληλεπίδρασή τους με αυτά.