Το προηγούμενο ετός, το διασυνοριακό ευρωπαϊκό eCommerce εκτινάχθηκε στα €237 δισ. (εξαιρουμένων των ταξιδιών) και σημείωσε εντυπωσιακή αύξηση 32% σε ετήσια βάση φάνηκε μέσα από την έκθεση «TOP 500 B2C Cross-Border Retail Europe» της Cross-Border Commerce Europe, μαθαίνουμε από το Ecommerce Germany.

Ευρώπη: eCommerce is strong with this one!

Η έρευνα αυτή κατατάσσει τους 500 ισχυρότερους ευρωπαϊκούς παίκτες με έμφαση στις διασυνοριακές επιδόσεις τους καθώς τα ευρωπαϊκά webshops συνέβαλαν με €107 δισ. ευρώ στον διασυνοριακό κύκλο εργασιών ενώ ο συνολικός κύκλος εργασιών B2C online για αγαθά στην Ευρώπη σημείωσε αύξηση 13%, εκτοξεύοντας τον σε €741 δισ.

Η έκθεση Cross-Border TOP 500 σηματοδοτεί μείωση του κύκλου εργασιών, παλεύοντας με τις προκλήσεις που απορρέουν από ένα ασταθές μακροοικονομικό περιβάλλον, τις υλικοτεχνικές πολυπλοκότητες και τον έντονο ανταγωνισμό από τις ΗΠΑ και τις αναδυόμενες κινεζικές μάρκες όπως το Shein και το TEMU. Το 2023, το Gross Merchandise Value (ακαθάριστη αξία εμπορευμάτων) των TOP 500 σημείωσε κατακόρυφη πτώση κατά 18% στα €50 δισ.

Οι κορυφαίοι λοιπόν «Elite» λιανοπωλητές στο διασυνοριακό ευρωπαϊκό eCommerce για το 2023 είναι οι εξής:

#1 ΙΚΕΑ
#2 Zalando
#3 H&M
#4 Lego
#5 Zara
#6 Jysk
#7 Lidl
#8 Decathlon
#9 Adidas
#10 Notino

Η λίστα αυτή αντιπροσωπεύει συνολικά το 19% των συνολικών πωλήσεων από τους TOP 500 πωλήτες, με την ΙΚΕΑ να ηγείται στο διασυνοριακό εμπόριο με €5,2 δισ. Μαζί βέβαια με το B2C εμπόριο, οι Ευρωπαίοι συνεχίζουν να αγκαλιάζουν και το C2C commerce.

Γράφημα με τους κορυφαίους διασυνοριακούς πωλητές στο ευρωπαϊκό eCommerce
Source: Cross-Border Commerce Europe

Σημαντικά ευρήματα της έρευνας

  • Μια από τις προκλήσεις που αντιμετωπίζει το διασυνοριακό εμπόριο στο Ηνωμένο Βασίλειο είναι το Brexit, καθώς παρατηρήθηκε ιστορική μείωση -1,8%, αποφέροντας €27,5 δισ. έναντι €28 δισ. το 2022. Οι αλλαγές που επέρχονται με το Brexit όπως κανονισμοί ΦΠΑ, δασμοί εισαγωγών και οι υλικοτεχνικές περιπλοκές έχουν συμβάλει σε αυτήν τη μείωση, με αποτέλεσμα η Γερμανία να γίνεται κορυφαία διασυνοριακή αγορά στο ευρωπαϊκό eCommerce.
  • Η λίστα των TOP 500 επίσης δείχνει μια αυξανόμενη προτίμηση για επώνυμα brand με αύξηση 8% να παρατηρείται σε εταιρείες όπως η Lego, η Nespresso, η Adidas και η Philips, ενισχύοντας τα κανάλια τους απευθείας στον καταναλωτή. Η μόδα, τα κοσμήματα και τα υποδήματα συνεχίζουν να κυριαρχούν στην αγορά με μερίδιο 39%, ακολουθούμενα από τα προϊόντα για το σπίτι, τον κήπο και το DIY με 13,3%.
Η ευρωπαϊκή online DIY αγορά ανθίζει!
Πόσο εκτιμάται ότι θα φτάσει η online DIY αγορά το 2025 και τι αξιολόγηση είχε μέχρι τώρα;
  • Τα ευρωπαϊκά marketplaces αντιμετωπίζουν έντονο ανταγωνισμό από αμερικανικούς και αναδυόμενους κινεζικούς ανταγωνιστές.
  • Εν μέσω επιθετικής τιμολόγησης και τεράστιας επιλογής προϊόντων από τις κινεζικές eCommerce πλατφόρμες, οι ευρωπαϊκές εταιρείες θα πρέπει να δώσουν προτεραιότητα στην ποιότητα, τους αξιόπιστους χρόνους παράδοσης, τη συμμετοχή στην κοινότητα και τις τοπικές υπηρεσίες για να διατηρήσουν την παρουσία τους στην αγορά εν μέσω σκληρού ανταγωνισμού. Ειδικότερα, μεγάλες ευρωπαϊκές εταιρείες λιανικής πώλησης γρήγορης μόδας, όπως η Inditex (Zara) και η H&M, έχουν επιδείξει ανθεκτικότητα απέναντι στην αυξανόμενη κινεζική επιρροή, με στρατηγικές όπως το κλείσιμο καταστημάτων και την ψηφιακή ενίσχυση για να προσαρμοστούν στις εξελισσόμενες τάσεις του κλάδου.
  • Τέλος, οι πλατφόρμες social commerce που αυξάνονται σε προτίμηση όπως το TikTok Shop και το Instagram προκαλούν σημαντική αναστάτωση στην αγορά και οι Ευρωπαίοι πωλητές θα πρέπει να το εντάξουν στις στρατηγικές τους για να παραμείνουν ανταγωνιστικοί.

Επιπλέον, αναμένεται ότι η Ευρώπη θα αγγίξει ορόσημο και στο εμπόριο B2B εντός της δεκαετίας.