Είναι πλέον γνωστή η πιθανότητα ενός TikTok ban στις ΗΠΑ, μια κίνηση mat που θα έχει επιπτώσεις στο eCommerce, οδηγώντας τους εμπόρους να πρέπει να διαφοροποιήσουν τις αναρτήσεις του στις social media πλατφόρμες.

To ιστορικό μιας διαμάχης

Πώς ξεκίνησε όμως όλο αυτό; Τον Απρίλιο, ο πρόεδρος Biden υπέγραψε ένα νομοσχέδιο που θα οδηγήσει σε απαγόρευση του TikTok σε έναν χρόνο, αν η κινεζική μητρική εταιρεία ByteDance δεν το πουλούσε, ύστερα από ισχυρισμούς ότι η δεύτερη μπορεί να μοιράζεται στοιχεία με την κινεζική κυβέρνηση.

Η ίδια η πλατφόρμα αρνήθηκε τις κατηγορίες και προχώρησε σε αντεπίθεση καταθέτοντας αγωγή κατά της ομοσπονδιακής κυβέρνησης, αναφέροντας στην κατάθεσή της ότι μια απαγόρευση θα παραβίαζε το Σύνταγμα των ΗΠΑ.

Το TikTok Shop και οι influencers της εφαρμογής έχουν γίνει το κλειδί για τα επιχειρηματικά μοντέλα ορισμένων διαδικτυακών εμπόρων λιανικής πώλησης.

Άλλοι υποστηρικτές του TikTok ban υποστηρίζουν ότι ο αλγόριθμος συστάσεων θα μπορούσε να χρησιμοποιηθεί για τη διάδοση παραπληροφόρησης ή προπαγάνδας στους χρήστες των ΗΠΑ.

«Το Κογκρέσο δεν ενεργεί για να τιμωρήσει την ByteDance, την TikTok ή οποιαδήποτε άλλη μεμονωμένη εταιρεία», δήλωσε η πρόεδρος της Επιτροπής Εμπορίου της Γερουσίας Maria Cantwell. «Το Κογκρέσο ενεργεί για να αποτρέψει τους ξένους αντιπάλους από το να διεξάγουν κατασκοπεία, παρακολούθηση, κακόβουλες επιχειρήσεις, βλάπτοντας ευάλωτους Αμερικανούς, τους στρατιώτες και τις γυναίκες μας και το προσωπικό της αμερικανικής κυβέρνησης».

Οθόνη λάπτοπ με ανοιχτή τη σελίδα του TikTok

Ο ρόλος του TikTok στο eCommerce

Μια τέτοια απαγόρευση φυσικά δεν θα είναι χωρίς επιπτώσεις, καθώς η δημοφιλής πλατφόρμα παίζει σημαντικό ρόλο στις αποφάσεις αγορών, με τους πωλητές στις ΗΠΑ να έχουν ξεπεράσει τις 500.000 και με το TikTok Shop να έχει ιδιαίτερη απήχηση ανάμεσα στο νεαρό κοινό.

Η εφαρμογή είναι πρακτικά ένας οδηγός αγορών για τους καταναλωτές που είναι ήδη προετοιμασμένοι να ξοδέψουν περισσότερα από τον μέσο καταναλωτή, δήλωσε στο Digital Commerce 360 η Ellyn Briggs, αναλύτρια brand στην Morning Consult. Αποτελεί επίσης μια μορφή ανακάλυψης εμπορικών σημάτων για τη Gen Z, δήλωσε η ίδια ενώ οι χρήστες του είναι ιδιαίτερα επιρρεπείς στην αγορά ρούχων και προϊόντων ομορφιάς.

Το TikTok Shop ξεκίνησε στις ΗΠΑ τον Σεπτέμβριο του 2023 με περισσότερους από 200.000 πωλητές και 100.000 δημιουργούς να μοιράζονται προϊόντα μέσω της εφαρμογής, καθώς υπάρχει η δυνατότητα αγορών μέσω βίντεο και οι δημιουργοί μπορούν να επισημάνουν προϊόντα σε βίντεο και ζωντανές ροές, τα οποία οι θεατές μπορούν να αγοράσουν απευθείας μέσα από την εφαρμογή.

TikTok συνδέεται με Shopify: Τι σημαίνει για τους πωλητές;
TikTok is on fire με νέα λειτουργία που θα συνδέεται με το Shopify. Τέτοια collaboration είναι που θα ανεβάζουν τα eshop.

Μέχρι στιγμής το TikTok Shop δεν έχει δημοσιεύσει δεδομένα για τις συνολικές του πωλήσεις όμως μόνο τον Νοέμβριο, 5 εκατομμύρια νέοι πελάτες πραγματοποίησαν αγορές μέσω του TikTok Shop κατά τη διάρκεια των εορταστικών προωθητικών ενεργειών της αγοράς, δήλωσε η ίδια η πλατφόρμα.

Πριν το ξέσπασμα ενός πιθανού TikTok ban, η πλατφόρμα της ByteDance είχε σκοπό να επεκταθεί στις ΗΠΑ και να αυξήσει τις eCommerce πωλήσεις σε $17,5 δισ. το 2024.

Τι σημαίνει μια πιθανή απαγόρευση;

Αν και δεν είναι ο μόνος τρόπος για να προσεγγίσεις το κοινό, η πλατφόρμα με τη παραγωγή σύντομων βίντεο έχει γίνει ένα βασικό κομμάτι της omnichannel εμπειρίας ακόμη και σε χώρες όπως η Ελλάδα όπου το TikTok Shop δεν είναι διαθέσιμο.

Επομένως, σε μια τεράστια αγορά όπως οι ΗΠΑ θα πρέπει να βρεθούν λύσεις που θα αντικαθιστούν αυτό το τρόπο παραγωγής περιεχομένου, όπως π.χ. τα Instagram Reels.

Οι ειδικοί λένε ότι αν και είναι ένα πολύτιμο εργαλείο απόκτησης πελατών, οι καταναλωτές και οι έμποροι λιανικής πώλησης θα προσαρμοστούν αν το TikTok ban υλοποιηθεί στις ΗΠΑ, το οποίο πρόσφατα ανακοίνωσε την κυκλοφορία ενός νέου είδους AI ad, που θα μπορούσε να αλλάξει το τοπίο της διαφήμισης.

Τα TikTok AI avatars θα αλλάξουν τα δεδομένα διαφήμισης
Νέα λειτουργία ακούγεται ότι αναπτύσσεται και δεν είναι άλλη από τα TikTok AI avatars που θα οδηγήσουν μάλλον σε πιο ανταγωνιστικές διαφημίσεις.

Απομένει λοιπόν να δούμε ποιές θα είναι οι εκβάσεις και από τις δύο πλευρές και τι πράγματι θα σημαίνει αυτό για την αμερικανική αγορά στο eCommerce.