Το headless eCommerce είναι μια τάση που αρχίζει και γίνεται ολοένα και πιο διαδεδομένη στο ηλεκτρονικό εμπόριο. Καθώς οι ανάγκες των eshop για διαχείριση αυξάνονται ολοένα και περισσότερο, οι χρήστες αναζητούν συστήματα που να μπορούν να ανταπεξέλθουν στις εξελίξεις και τις συνεχόμενες αλλαγές που προκύπτουν. Κι εδώ είναι που παρεμβαίνει η "ακέφαλη" αυτή λύση. Τι είναι όμως ακριβώς;

Τι είναι headless eCommerce

Ως headless eCommerce ορίζουμε έναν τύπο συστημάτων ο οποίος προσφέρει ευελιξία στην παροχή περιεχομένου και διαχωρίζει το επίπεδο παρουσίασης του front-end από τη λειτουργικότητα του back-end.

Ουσιαστικά, το front-end είναι το κομμάτι ενός site που μπορούν να δουν οι χρήστες ενώ ως back-end ορίζουμε το "πίσω μέρος" μιας ιστοσελίδας με τις πληροφορίες που δεν μπορούν να δουν και που δεν έχουμε πρόσβαση οι χρήστες. Καθώς το front-end είναι αρκετά δυναμικό και στοχεύει να παρέχει μια ευχάριστη εμπειρία στο χρήστη, το back-end παραμένει σχετικά στατικό και πολλές φορές υποστηρίζει το front-end.

Με το "ακέφαλο ηλεκτρονικό εμπόριο" ή headless eCommerce μπορείτε να δομήσετε ένα σταθερό και λειτουργικό back-end διαχωρισμένο από το "head"-κεφάλι front-end, για το οποίο μπορείτε να αναπτύξετε ένα διαφορετικό σύστημα για να το τρέχει. Μέσω αυτού του διαχωρισμού, τα δυο κομμάτια μπορούν να βελτιστοποιούνται ανεξάρτητα το ένα από το άλλο και χωρίς να επηρεάζεται ένας κοινός κώδικας.

Η τεχνολογία αυτή επιτρέπει στους προγραμματιστές να δημιουργούν πολλαπλές εμπειρίες για διαφορετικά σημεία όπως web, κινητά, σημεία πώλησης τα οποία είναι συνδεδεμένα με ένα ενιαίο back-end σύστημα μέσω ενός επιπέδου API. Επομένως, δεν είναι ότι το σύστημά σας είναι "ακέφαλο", αλλά πιο ορθά ανεξάρτητο το ένα κομμάτι από το άλλο και πρακτικά έχετε δύο συστήματα.

Τι είναι το API και πώς βοηθάει;

Αναφέραμε παραπάνω ότι τα δύο κομμάτια του συστήματος συνδέονται μέσω API. Αναρωτιέστε τι σημαίνουν αυτά τα αρχικά και πώς βοηθούν το όλο σύστημα. API ή πιο αναλυτικά Application Programming Interfaces, γνωστό στα ελληνικά ως διεπαφή προγραμματισμού εφαρμογών είναι ένα σύστημα που επιτρέπει την ανεξάρτητη σύνδεση των front-end και back-end.

Φανταστείτε το ως ένα τηλεφωνικό κέντρο που λαμβάνει την κλήση του front-end και τη μεταφέρει στο σωστό σημείο του back-end μέσα από τον κατάλληλο κώδικα. Με μια λέξη είναι ο μεσάζοντας που κανονίζει τις συναλλαγές πληροφοριών μεταξύ συστημάτων. Έτσι, βοηθάει το κάθε τμήμα να έχει τη δική του ανεξάρτητη λειτουργία ενώ ταυτόχρονα με διεργασίες τα κρατάει ενωμένα και ενημερωμένα.

προγραμματιστής στο back end ενός headless eCommerce

Ποια είναι τα οφέλη του headless eCommerce για το eshop σας

Αφότου ορίσαμε τι ακριβώς είναι το ακέφαλο ηλεκτρονικό εμπόριο, σειρά έχει να δούμε ποια είναι τα θετικά που μπορεί να προσφέρει στην επιχείρησή σας. Σίγουρα η ανεξαρτησία των δυο συστημάτων είναι πολύ σημαντική αλλά υπάρχουν κι άλλοι λόγοι που κάνουν το κοινό να στρέφεται στις headless eCommerce λύσεις.

1. Πλήρης δημιουργικός έλεγχος & customization

Με τη χρήση της τεχνολογίας αυτής έχετε τη δυνατότητα να δημιουργείται την εμφάνιση που φιλοδοξεί να βγάζει προς το κοινό το brand σας και το eshop σας.

Σε ένα ενιαίο σύστημα όπου η εμφάνιση καθορίζεται από ένα προκαθορισμένο θέμα ή template το οποίο συνδέεται άμεσα με το back-end, είναι πιο χρονοβόρο να εφαρμόσουμε επιπλέον αλλαγές και προσθήκες. Αυτό είναι πολύ βοηθητικό όταν ξεκινάτε ένα νέο eshop, όμως καθώς στην πορεία οι ανάγκες για προσθήκες προϊόντων, ενημέρωση και εξατομίκευση αυξάνονται, μια headless λύση μπορεί να γίνει πιο αποδοτική.

Online store: 16 tips για να ανοίξετε ένα eshop
Τα 16 απόλυτα tips για να ξεκινήσετε το δικό σας online store με επιτυχία.

Μπορείτε πλέον να προσαρμόσετε τα πάντα εύκολα, να προσθέτετε προϊόντα χωρίς να επηρεάζεται η υπάρχουσα εμπειρία και να προχωράτε σε εξατομίκευσεις (customization) ακόμη και μεγάλης πολυπλοκότητας. Με τα front-end και back-end να είναι ξεχωριστά, είναι πιο ασφαλές να κάνετε αλλαγές στο front-end χωρίς να επηρεάζεται η δομή του υπάρχοντος back-end. Σας επιτρέπει επίσης να τεστάρετε ό,τι δημιουργείτε και αυτό σας επιτρέπει να βελτιστοποιείτε την εμπειρία των πελατών και κατ' επέκταση, τα ποσοστά conversion σας.

2. Βελτιωμένες αποδόσεις

Οι χρήστες πλέον, που αναζητούν τα πάντα online, έχουν πολύ μικρή διάρκεια προσοχής (γνωστό και ως attention span), κάτι που φυσικά έχουν ενισχύσει τα social media και ο καταιγισμός περιεχομένου μέσα από αυτά. Αυτό σημαίνει ότι είναι πλέον πιο δύσκολο να κερδίσετε την προσοχή τους, αλλά και να την κρατήσετε σε περίπτωση που την κερδίσετε. Αυτό έχει ως αποτέλεσμα να μην υπάρχει περίπτωση να παραμείνουν πολύ σε ένα online store που αργεί να φορτώσει και δεν είναι οπτικά θελκτικό.

Πρέπει λοιπόν να βεβαιωθείτε ότι οι σελίδες σας ανταποκρίνονται και φορτώνουν άμεσα, έχουν ελκυστικό design και πρακτική και εύκολη πλοήγηση, και φυσικά όλα αυτά σύμφωνα με την ταυτότητα του brand σας.

Μια έρευνα που έκανε το WebsiteBuilderExpert βρήκε τα εξής σε ότι αφορά στις ταχύτητες φόρτωσης:

✔ Το 64% των χρηστών smartphone αναμένουν οι σελίδες να φορτώνονται σε λιγότερο από τέσσερα δευτερόλεπτα.
✔ Το 40% των καταναλωτών περιμένουν μάξιμουμ τρία δευτερόλεπτα πριν εγκαταλείψουν ένα site.
✔ Το 82% των καταναλωτών λένε ότι οι αργές ταχύτητες σελίδων επηρεάζουν τις αγοραστικές τους αποφάσεις.

Η χρήση μιας αρχιτεκτονικής headless eCommerce βοηθάει στη δημιουργία σελίδων με ταχύτερη απόκριση σε desktop και mobile, καθώς τα δυο αυτά δεύτερα είναι που θα κάνουν τη διαφορά στις πωλήσεις σας. Βελτιώνοντας λοιπόν τις σελίδες διασφαλίζετε ότι πιο δύσκολα ο επισκέπτης θα μεταβεί σε κάποιον πιο "γρήγορο" ανταγωνιστή.

3. Ενσωμάτωση με εργαλεία και υπηρεσίες που προτιμάτε

Ομοίως με το design, έτσι και με την ενσωμάτωση εργαλείων και ενοποιήσεων, το ενιαίο σύστημα που συνήθως είναι κωδικοποιημένο σε μια συγκεκριμένη γλώσσα δυσκολεύει τέτοιες διαδικασίες και τις καθιστά πιο χρονοβόρες. Με το headless δεν προκύπτουν τέτοια προβλήματα, καθώς είναι μια team player τεχνολογία.

Χάρις την πληθώρα των API, μπορείτε να ενσωματώσετε όλες τις υπάρχουσες υπηρεσίες και εργαλεία που έχετε διαθέσιμα και που υποστηρίζει το eshop σας, ενώ η ευελιξία που προσφέρει αυτή η αρχιτεκτονική επιτρέπει στους προγραμματιστές να εξαλείφουν ή να αντικαθιστούν στοιχεία που είναι πλέον μη λειτουργικά ή δεν καλύπτουν τις ανάγκες σας. Και όλα αυτά χωρίς να επηρεάζεται η λειτουργία ολόκληρης της πλατφόρμας.

υπολογιστής και κινητό για headless eCommerce

4. Ασφάλεια

Η ασφάλεια αποτελεί ένα από τα πιο καίρια ζητήματα για τα eshop και χωρίς τα κατάλληλα μέτρα, τα δεδομένα των χρηστών μπορούν να εκτεθούν και να καταχραστούν.

Με τα "ακέφαλα" συστήματα ενισχύεται και η ασφάλεια του εκάστοτε CMS που χρησιμοποιείτε, καθώς εάν κάποιος εισέλθει στο σύστημα και προσπαθήσει για παράδειγμα να κάνει μη εξουσιοδοτημένες πωλήσεις, δεν θα είναι εφικτό καθώς δεν θα μπορεί να έχει πρόσβαση και να ελέγξει ολόκληρο το σύστημα.

Είναι το headless eCommerce η κατάλληλη λύση για εσάς;

Η απάντηση στην ερώτηση αυτή έγκειται στο τι είναι αυτό που προσπαθείτε να πετύχετε. Μια μικρή επιχείρηση με κάποια παραδοσιακή αρχιτεκτονική ίσως δεν αξίζει να επενδύσει πόρους και χρόνο σε μια headless λύση.

Εάν όμως θέλετε να χτίσετε ένα eshop που να προσφέρει μια πιο εξατομικευμένη εμπειρία για τον πελάτη, σε συνδυασμό με μια ευέλικτη ανάπτυξη χαρακτηριστικών και έχετε τους πόρους για να μεταβείτε σε μια headless eCommerce αρχιτεκτονική, τότε αναλογιστείτε τις παρακάτω ερωτήσεις.

Αρκετά brand που μεταπήδησαν σε μια "ακέφαλη" λύση είχαν βρεθεί να αναρωτιούνται τα εξής:

◾ Είναι εύκολο να ενσωματώσω άλλα εργαλεία στην υπάρχουσα τεχνολογία μας;
◾ Κινούμαι πιο αργά από τους ανταγωνιστές διότι δεν μπορώ ταυτόχρονα να επεξεργαστώ front-end και back-end;
◾ Έχω στόχο να είναι η εμπειρία αγορών γρήγορη για όλους τους επισκέπτες και να έχω μεγαλύτερο έλεγχο στα στοιχεία που επηρεάζουν τις επιδόσεις και την ταχύτητα του site;
◾ Έχω ένα δημιουργικό όραμα που υπερβαίνει τις προσαρμογές που επιτρέπει το τρέχον theme μου;
◾ Διαθέτω εγγενή εφαρμογή για κινητά iOS ή Android ή είναι όσο φιλική θα ήθελα για τον χρήστη;
◾ Θέλω να δημιουργήσω μια μοναδική εμπειρία eCommerce σε βιτρίνες καταστημάτων που δεν είναι δυνατή με την τρέχουσα πλατφόρμα μου (π.χ. έξυπνοι καθρέφτες, φορητή τεχνολογία, αυτόματοι πωλητές κ.λπ.);

Ξεκινήστε σήμερα το transformation του eshop σας για να το δείτε να απογειώνετε. Εξερευνήστε τις λύσεις που σας προσφέρουν οι σύγχρονες αρχιτεκτονικές στην κατασκευή eshop και συνεχίστε να εξελίσσεστε ανοδικά.