Μέσα στους δυο πρώτους μήνες του έτους, Ιανουάριο και Φλεβάρη 2024, η PwC διεξήγαγε έρευνα με κοινό 20.662 καταναλωτές από 31 χώρες και διάφορες περιοχές. Οι ερωτηθέντες είχαν ελάχιστη ηλικία 18 έτη και κλήθηκαν να απαντήσουν σε μια σειρά ερωτήσεων που αφορούν την αγοραστική συμπεριφορά των καταναλωτών, τις νέες αναδυόμενες τεχνολογίες και τις social media πλατφόρμες. Είναι σημαντικό να παρακολουθούμε και να επεξεργαζόμαστε τα παγκόσμια trends καταναλωτών καθώς μας βοηθούν να κατανοούμε πως εξελίσσονται οι καταναλωτικές συνήθειες και προτιμήσεις και μας επιτρέπουν να προσαρμοζόμαστε σε ένα τοπίο που αλλάζει με ραγδαίους ρυθμούς και μπορεί να οδηγήσει ένα eshop από την κορυφή σε μηδέν μετατροπές.
Ας δούμε λοιπόν μερικά ενδιαφέροντα στοιχεία που προέκυψαν από την έρευνα αυτήν καθώς και τη σημασία τους ή την ερμηνεία τους για το μέλλον του eCommerce.

Σημαντικά παγκόσμια trends καταναλωτών 2024
Ξεκινάμε με μια από τις ερωτήσεις που ήταν "Ποιες ενέργειες κάνετε, εάν τις κάνετε, για να μειώσετε τον αντίκτυπο στο κλίμα;"

Όπως δείχνουν και τα παγκόσμια trends καταναλωτών, πλέον είναι δεδομένο ότι η βιωσιμότητα αποτελεί καίριο στοιχείο του eCommerce αλλάζοντας τις τυπικές πρακτικές του κλάδου ώστε να ελαχιστοποιούνται οι περιβαλλοντικές επιπτώσεις και μάλιστα γενιές όπως η Gen Z την απαιτούν στην shopping εμπειρία τους.

Αυτό επιβεβαιώνεται και από την έρευνα καθώς σχεδόν οι μισοί από τους καταναλωτές παγκοσμίως (46%) έχουν αυξήσει την κατανάλωσή τους σε προϊόντα που είναι βιωσιμότερα για το κλίμα, ενώ ένας συντριπτικός αριθμός (85%) έχει βιώσει τις καταστροφικές συνέπειες της κλιματικής αλλαγής, μια παρατήρηση που προκύπτει από την ετήσια έρευνα της PwC, με τίτλο «Shrinking the consumer trust deficit».
Μια ακόμη ερώτηση από την έρευνα για τα παγκόσμια trends καταναλωτών ήταν "Σε μια κλίμακα από το 0 έως το 10, ποιοι από τους παρακάτω κλάδους είναι αξιόπιστοι;".

Οι κλάδοι που συμπεριλήφθηκαν είναι οι βασικοί που διέπουν την καθημερινότητα και ένα εκτενές ποσοστό του πληθυσμού έρχεται σε επαφή με κάποιο τρόπο. Στην κορυφή της λίστας βρέθηκε η υγειονομική περίθαλψη και η φιλοξενία & αναψυχή, δείχνοντας ότι οι εμπειρίες είναι εξαιρετικά σημαντικές για το κοινό, ιδίως όταν έχουν να κάνουν με πτυχές όπως η υγεία που μπορεί να προκαλέσουν άγχος ή με τις διακοπές όπου το κοινό θέλει να νιώθει χαλαρά και άνετα.
Ένα σημαντικό δεδομένο που παρατηρούμε από την παρούσα έρευνα με παγκόσμια trends καταναλωτών είναι ότι τελευταίο στη λίστα βρέθηκαν οι social media πλατφόρμες, δείχνοντας ότι οι αγοραστές παγκοσμίως έχουν ανησυχίες εμπιστοσύνης, αμφισβητώντας την ασφάλεια και την αξιοπιστία τους. Αυτή είναι σημαντική τροφή για σκέψη, κυρίως για όσους τα αξιοποιούν στο eCommerce διότι θα πρέπει να επενδύσουν παραπάνω χρόνο στο να κάνουν τα προφίλ και τις σελίδες τους αξιόπιστες και ασφαλείς ώστε οι καταναλωτές να νιώθουν άνετα και να διατηρούν την εμπιστοσύνη τους σε ένα brand.

Επίσης, ίσως είναι και μια ένδειξη ότι τα social media αν και αποτελούν όντως μια πηγή για αναζήτηση και ενημέρωση, αυτό δεν σημαίνει ότι οι χρήστες δεν είναι συνειδητοποιημένοι και δέχονται το περιεχόμενο "αμάσητο", ιδίως σε ό,τι αφορά στην ολοκλήρωση των πωλήσεων.
Ένα ακόμη από τα παγκόσμια trends καταναλωτών προκύπτει από την επόμενη ερώτηση η οποία είναι "Ποιες περιοχές είναι σημαντικές για να χτιστεί μια εμπιστοσύνη προς μια εταιρεία;"

Η εμπιστοσύνη των πελατών διέπει πολλά μέρη της αγοραστικής εμπειρίας και είναι εξαιρετικά σημαντική, τόσο για την αναγνωρισιμότητα του brand, όσο και για τη δημιουργία επιστρεφόμενων πελατών. Από την έρευνα φάνηκε ότι ένα 83% των ερωτηθέντων δηλώνει ότι η προστασία των προσωπικών τους δεδομένων είναι το ύψιστο κριτήριο που κερδίζει την εμπιστοσύνη τους.
Άλλα σημαντικά κριτήρια που δομούν την εμπιστοσύνη τους είναι η ποιότητα στα προϊόντα και τις υπηρεσίες, οι δίκαιες πρακτικές μεταχείρισης αλλά και η διαφανής επικοινωνία και εξυπηρέτηση πελατών. Μπορείτε να διαβάσετε περισσότερα εδώ γύρω από πρακτικές που θα σας βοηθήσουν να ενισχύσετε την εμπιστοσύνη πελατών.

Ένα ακόμη από τα παγκόσμια trends καταναλωτών προκύπτει από την επόμενη ερώτηση είναι "Ποιο από τα ακόλουθα κανάλια αναμένετε ότι θα χρησιμοποιήσετε για αναζήτηση προϊόντων;"

Οι απαντήσεις περιλάμβαναν ένα συνδυασμό από offline και online κανάλια με το κορυφαίο να είναι η επίσκεψη στα φυσικά καταστήματα, με το 55% των ερωτηθέντων προτιμά να επισκέπτεται φυσικά καταστήματα και να αλληλεπιδρά με πωλητές και το δεύτερο να είναι το word-of-mouth, μια μορφή κοινωνικής επιρροής που τονίζει ότι οι άνθρωποι είναι πιο πιθανό να πιστέψουν και να ενεργήσουν σύμφωνα με τη συμβουλή κάποιου που γνωρίζουν και εμπιστεύονται, παρά με τη διαφήμιση ή άλλες μορφές marketing.
Η πρώτη online επιλογή βρίσκεται στην τρίτη θέση με 46% και είναι οι μηχανές αναζήτησης όπως η Google, κάτι που δίνει ακόμη μεγαλύτερη αξιοπιστία και δύναμη στο SEO. Έτσι, μέσα από τα παγκόσμια trends καταναλωτών γίνεται εμφανές ότι το αγοραστικό κοινό λειτουργεί συνδυάζοντας εργαλεία και εμπειρίες ώστε να διασφαλίσει τόσο μια βέλτιστη εμπειρία αλλά και τη σιγουριά ότι η επιλογή που έκανε είναι πλήρως ενημερωμένη.
The more trends, the merrier
Εκτός όμως από τα παγκόσμια trends καταναλωτών έχουν κυκλοφορήσει κι άλλες έρευνες μέσα στο πρώτο εξάμηνο του 2024 όπως διάφορα retail trends καθώς και οι τάσεις για την αγοραστική συμπεριφορά καταναλωτή που θα σας βοηθήσουν ακόμη περισσότερο να κατανοήσετε πως διαμορφώνεται το τοπίο των αγορών και του eCommerce.

Μέσα από αυτές τις πληροφορίες θα έχετε τη δυνατότητα να εξετάζετε πως δρουν και τι επιλέγουν και οι δικοί σας αγοραστές και να προσαρμόζετε τόσο την εμπειρία γύρω από τις ανάγκες τους αλλά και να βελτιώνετε τις υπηρεσίες και παροχές του online store σας.