Έχετε ετοιμάσει το eshop σας, έχετε ελέγξει ότι όλα τα σημεία του είναι βελτιστοποιημένα και βλέπετε σταδιακά τις πωλήσεις σας να παίρνουν τα πάνω τους; Αυτό είναι το καλύτερο που θα μπορούσε να συμβεί στην επιχείρησή σας και το μόνο βέβαιο είναι ότι η ανοδική πορεία θα πρέπει να είναι ο επόμενος στόχος σας. Σε αυτήν την μακρινή και μεγάλη διαδρομή είναι σημαντικό να ελέγχετε τις αποδόσεις σας. Παρακάτω θα δούμε μερικά από τα πιο σημαντικά eshop metrics τα οποία μπορείτε να παρακολουθείτε για να ξέρετε πως θα κινηθείτε.

Τι είναι τα Metrics;

Metrics είναι κάθε ποσοτικοποιήσιμη, σταθερά καθορισμένη μέτρηση απόδοσης μιας ιστοσελίδας.

Παραδείγματα τέτοιων metrics είναι π.χ. το ποσοστό μετατροπής, η μέση αξία παραγγελίας, το ποσοστό cart abandonment.

Τι είναι CRO για eshop και τι οφέλη έχει για το site σου;
Είσαι ιδιοκτήτης eshop; Σίγουρα λοιπόν έχεις αναρωτηθεί πώς θα αυξήσεις τους πελάτες σου. Η μαγική λέξη είναι CRO για eshop. Μάθε τα πάντα εδώ!

Ο κατάλογος των eshop metrics είναι μακρύς και όλα αυτά είναι πλούσιες πηγές δεδομένων που καταγράφουν ποσοτικοποιήσιμα δεδομένα, που μέσα από την ερμηνεία μετρούν τις τάσεις και την αποτελεσματικότητά τους.

Ποια είναι η διαφορά ανάμεσα σε metrics και eCommerce KPI;

Ας ξεκινήσουμε με το γεγονός ότι τα metrics μετρούν διαδικασίες, ενώ τα KPI (Key performance indicator) μετρούν την απόδοση αυτών των διαδικασιών. Λέγοντας το διαφορετικά, τα KPI είναι υποκειμενικοί, συγκεκριμένοι στόχοι που θέλετε να επιτύχει το δικό σας κατάστημα.

Για παράδειγμα, η μέση αξία παραγγελίας είναι ένα metric αλλά όχι ένα KPI. Από την άλλη πλευρά, ο στόχος της μέσης αξίας παραγγελίας στα €40 είναι ένα KPI. Αν εφαρμόζαμε αυτά τα παραδείγματα στον κόσμο του αθλητισμού, οι πόντοι ανά παιχνίδι θα ήταν ένα metric και οι 30 πόντοι ανά παιχνίδι θα ήταν το KPI.

Πινακίδα με Warning Benchmarking

Τα πιο σημαντικά eshop metrics που πρέπει να ελέγχετε

#1 Sales conversion rate

Το ποσοστό μετατροπών σε πωλήσεις είναι σημαντικό καθώς σας επιτρέπει να αξιολογείτε τι ποσοστό των επισκεπτών ολοκληρώνει μια αγορά.

Υπολογίζετε ως εξής:

CVR = (# των αγορών/# των συνεδριών επίσκεψης) x 100

Το ποσοστό μετατροπής σας θα πρέπει να παραμένει σταθερό ή τουλάχιστον να αυξάνεται με την πάροδο του χρόνου. Εάν παρατηρείτε σημαντικές μειώσεις, θα μπορούσε να είναι μια καλή στιγμή να διερευνήσετε τι δεν λειτουργεί σωστά.

#2 Average order value

To average order value (AOV) είναι η μέση αξία παραγγελίας σας που σας υποδεικνύει το μέσο ποσό που ξοδεύουν οι πελάτες σας κάθε φορά στο ηλεκτρονικό σας κατάστημα.

Μπορείτε να το υπολογίσετε ως εξής:

AOV = Συνολικά έσοδα/Συνολικός αριθμός παραγγελιών

Το AOV είναι μια εξαιρετική μέτρηση ανάμεσα στα eshop metrics καθώς σας επιτρέπει να μετράτε τα έσοδα και να ελέγχετε το αντίκτυπό τους στο συνολικό ROI και να θέτετε ρεαλιστικούς στόχους για νέους πελάτες.

Για παράδειγμα, αν η μέση αξία της παραγγελίας σας είναι €45 και θέλετε να φέρετε €10.000 σε πωλήσεις εκείνο το μήνα, ξέρετε ότι πρέπει να φέρετε τουλάχιστον 222 πελάτες κατά τη διάρκεια αυτής της χρονικής περιόδου.

eCommerce ROI: Τι είναι και πως βελτιώνεται σε ένα eshop
Είναι σημαντικό να μετράτε την απόδοση του eshop σας. Αυτό επιτυγχάνεται μέσα από το eCommerce ROI. Μάθετε τι είναι και πως θα το βελτιώσετε.

#3 Customer lifetime value

Το customer lifetime value (CLV) είναι ένα από τα eshop metrics που υπολογίζει τα συνολικά έσοδα που μπορεί να αναμένει η επιχείρησή σας από έναν πελάτη καθ' όλη τη διάρκεια της ζωής του

Το CLV υπολογίζεται ως εξής:

CLV = Μέση αξία μιας αγοράς x # φορές που ο πελάτης θα αγοράσει κάθε χρόνο x Μέση διάρκεια της σχέσης με τον πελάτη (σε έτη)

Γνωρίζοντας πόσο αξίζει ένας πελάτης για την επιχείρησή σας, σας βοηθά να προσδιορίσετε πόσα μπορείτε άνετα να ξοδέψετε για την απόκτηση πελατών και να εξακολουθείτε να παραμένετε κερδοφόροι. Μπορεί επίσης να σας βοηθήσει να εντοπίσετε ποια προϊόντα είναι πιο πολύτιμα, ποια προϊόντα με υψηλή τιμή είναι δημοφιλή και πώς μπορείτε να αναπροσαρμόσετε τη στρατηγική σας για να κάνετε περισσότερους ανθρώπους να τα αγοράσουν.

#4 Customer acquisition costs

Το customer acquisition costs (CAC) είναι από τα eshop metrics που σας επιτρέπει να γνωρίζετε πόσο σας στοιχίζει, κατά μέσο όρο, η απόκτηση ενός νέου πελάτη και θα πρέπει να το υπολογίσετε μόνοι σας με βάση τον προϋπολογισμό marketing που διαθέτετε για τη δημιουργία πελατών.

Ο τύπος για αυτό το metric είναι ο εξής:

CAC = Ποσό που δαπανήθηκε για μάρκετινγκ/# νέων πελατών

Έτσι, αν ξοδέψατε €1.000 για μια μηνιαία διαφημιστική καμπάνια και αποκτήσατε 100 νέους πελάτες, το CAC ανέρχεται στα €10 ανά πελάτη.

Βεβαιωθείτε ότι ελέγχετε τακτικά αυτή τη μέτρηση και ελέγξτε ότι δεν υπερβαίνει το CLV σας. Εάν το CLV σας είναι €1.000 και ξοδεύετε εκατοντάδες ευρώ για να φέρετε έναν μόνο νέο πελάτη στην πόρτα, τότε το CAC στην πραγματικότητα σας τρώει τα κέρδη σας. Όταν συμβαίνει αυτό, θα πρέπει να επανεκτιμήσετε τη στρατηγική σας για την απόκτηση πελατών για να δείτε πώς μπορείτε να μεγιστοποιήσετε τα αποτελέσματα, ελαχιστοποιώντας παράλληλα το κόστος.

Πληκτρολόγιο λαπτοπ με σκιαγραμμένα γραφήματα

#5 Abandoned cart rate

Πάντα όμως θα υπάρχουν καταναλωτές που απλά δεν ολοκληρώνουν τις αγορές τους. Αυτό είναι που στα eshop metrics ονομάζουμε abandoned cart, δηλαδή εγκατάλειψη καλαθιού και ουσιαστικά υποδεικνύει τις καταστάσεις που ένας πελάτης προσθέτει προϊόντα στο καλάθι αλλά δεν ολοκληρώνει τη διαδικασία πληρωμής, εγκαταλείποντας ουσιαστικά αυτά τα προϊόντα.

Αν και είναι ένα αναμενόμενο μέρος από το ταξίδι πελατών στο eCommerce, είναι καλό να το παρακολουθείτε ώστε να εντοπίσετε πιθανά προβλήματα με το ταμείο Το abandoned cart rate υπολογίζεται ως εξής:

Abandoned cart rate = (# ολοκληρωμένων αγορών/# καλαθιών αγορών που δημιουργήθηκαν) x 100

Μην ανησυχείτε αν αυτό από τα eshop metrics είναι υψηλό, όμως εάν αγγίζει το 95% με 100%, είναι καιρός να αρχίσετε να ερευνάτε για πιθανά προβλήματα, καθώς μπορεί να υπάρχουν σφάλματα στη διαδικασία πληρωμής που εμποδίζουν τους ανθρώπους να ολοκληρώσουν τις αγορές τους.

11 τρόποι για να μειώσετε το Shopify cart abandonment
Τα 11 βασικά tips για να μειώσετε το Shopify cart abandonment στο eshop σας.

#6 Returning customer rate

Το returning customer rate είναι ο αριθμός των πελατών που έχουν πραγματοποιήσει περισσότερες από μία αγορές από το κατάστημά σας.

Οτιδήποτε πάνω από αυτό σημαίνει ότι θα πρέπει να επενδύσετε πόρους για την επέκταση της πελατειακής σας βάσης και οτιδήποτε κάτω από αυτό σημαίνει ότι ίσως θα πρέπει να δοκιμάσετε κάποιες διαφημίσεις retargeting για να κάνετε αυτούς τους προηγούμενους πελάτες να επιστρέψουν. Ο τύπος υπολογισμού είναι το εξής

Returning customer rate = (# των πελατών που επιστρέφουν/Συνολικός αριθμός πελατών) x 100

Αν πασχίζετε να βελτιώσετε το συγκεκριμένο από τα eshop metrics αυτό πιθανά να είναι ένδειξη ότι πρέπει να ξαναρίξετε μια ματιά στη συνολική εμπειρία πελατών για να εξετάσετε αν υπάρχει κάτι προς αναθεώρηση.

Τι είναι customer retention; Οφέλη, metrics & στρατηγικές
Μάθετε όλα όσα χρειάζεστε για το customer retention: Τι είναι, ποια metrics να παρακολουθείτε και τι στρατηγικές να ακολουθήσετε για να το ενισχύσετε.

#7 Store session by traffic source

Το store session by traffic source σας δείχνει τον αριθμό των επισκεπτών που έρχονται στην ιστοσελίδα και τον τρόπο με τον οποίο έχουν πρόσβαση σε αυτόν.

Οι πιο συνηθισμένες πηγές επισκεψιμότητας στα eshop metrics είναι οι εξής:

👉 Αναζήτηση: Επισκέπτες που έφτασαν στις σελίδες σας αφού έκαναν κλικ από τα αποτελέσματα αναζήτησης. Αυτό είναι μια καλή ένδειξη ότι η στρατηγική SEO σας αποδίδει.

Shopify SEO: Ο απόλυτος οδηγός για σίγουρο traffic
Το μυστήριο γύρω από το τι είναι και πώς εφαρμόζω το Shopify SEO, έχει λύση. Θα τη βρεις σε αυτόν τον απόλυτο οδηγό για να γίνεις και εσύ Expert.

👉 Απευθείας: Επισκέπτες που έφτασαν αφού πληκτρολόγησαν απευθείας στη γραμμή URL τους το όνμα της σελίδας σας.

👉 Κοινωνικά: Επισκέπτες που έφτασαν στην ιστοσελίδα σας μέσα από κλικ σε social media πλατφόρμες.

👉 Ηλεκτρονικό ταχυδρομείο: Επισκέπτες που έφτασαν σε εσάς με κλικ μέσα από email newsletter.

To συγκεκριμένo από τα eshop metrics σας βοηθάει να εξετάσετε και να εκτιμήσετε ποια κανάλια marketing είναι δημοφιλέστερα για το brand σας και ποια χρειάζονται περισσότερη δουλειά. Για παράδειγμα, μπορεί να θέλετε να επεκτείνετε τις social media πλατφόρμες, να ενισχύσετε τη στρατηγική SEO σας ή να δημιουργήσετε τη λίστα email σας για να αυξήσετε τις επισκέψεις μέσω email.

Πώς χτίζεις μια email λίστα; 14 εγγυημένες τακτικές
Το email marketing είναι ένα από τα πιο αποτελεσματικά κανάλια επικοινωνίας. Αξιοποίησε το προς όφελός σου και χτίσε την απόλυτη email λίστα.
Διάγραμμα με βέλος, πίτα και στήλες

#8 Store sessions by device type

Ομοίως με το προηγούμενο, και αυτό το στοιχείο δείχνει τους επισκέπτες του καταστήματός σας με βάση τη συσκευή που χρησιμοποιούν για να αποκτήσουν πρόσβαση στο online store σας. Οι συσκευές τυπικά εμφανίζονται ως mobile, desktop ή tablet.

Εάν έχετε πολλούς ανθρώπους που έχουν πρόσβαση στο online κατάστημά σας μέσω κινητού, θα πρέπει να δώσετε προσοχή στο πόσο καλά λειτουργεί η ανταπόκριση των κινητών σας. Η ύπαρξη ενός εύκολα προσβάσιμου eshop για κινητά τηλέφωνα μπορεί να αυξήσει απίστευτα τις πωλήσεις σας μέσω κινητών τηλεφώνων.

Mobile responsiveness: Η σημασία και τα θετικά οφέλη του
Ένα eshop που διαθέτει mobile responsiveness προσφέρει υψηλότερη εμπειρία χρήστη σε όλες τις συσκευές. Γιατί όμως ισχύει αυτό;

#9 Store sessions by location

Άλλο ένα από τα eshop metrics που μετράει τους επισκέπτες ανά τοποθεσία και σας επιτρέπει να βλέπετε τις κορυφαίες τοποθεσίες των πελατών σας, βοηθώντας σας να προσαρμόσετε το marketing και τις προσφορές προϊόντων σας με βάση το πού βρίσκονται οι κορυφαίοι πελάτες σας.

#10 Refund και return rate

Το refund και return rate είναι ένα από τα eshop metrics που μας δείχνει πόσοι πελάτες επιστρέφουν ή ανταλλάσσουν προϊόντα.

Ένα υψηλό refund και return rate ίσως να υποδεικνύει ότι κάποια προϊόντα είναι κακής ποιότητας, ότι οι προσδοκίες των πελατών δεν ικανοποιούνται ή ότι η διαδικασία πώλησης δεν λειτουργεί σωστά. Παρακολουθώντας αυτό το ποσοστό, μπορείτε να εντοπίσετε και να διορθώσετε αυτά τα προβλήματα.

Ας πούμε ότι το online store που διαχειρίζεστε πουλάει ηλεκτρονικά είδη. Πουλάτε 1.000 μονάδες σε ένα μήνα, αλλά έχετε επίσης 100 επιστροφές, δηλαδή ποσοστό επιστροφής 10%. Εάν αυτό το ποσοστό είναι ασυνήθιστα υψηλό σε σύγκριση με τα πρότυπα του κλάδου, θα μπορούσε να είναι σημάδι προβλημάτων με τα προϊόντα σας, όπως ζητήματα ποιότητας ή αναντιστοιχίες μεταξύ των περιγραφών των προϊόντων και των πραγματικών ειδών.

Επιφάνεια γραφείου με λάπτοπ και χαρτιά με analytics

#11 Churn rate

Το churn rate καθορίζει την επιτυχία μιας συνδρομητικής υπηρεσίας. Μετράει το ποσοστό των πελατών που σταματούν να χρησιμοποιούν την υπηρεσία σας κατά τη διάρκεια μιας χρονικής περιόδου.

Για παράδειγμα, ας πούμε ότι η συνδρομητική σας υπηρεσία παράδοσης κιτ γεύματος ξεκινάει το έτος με 1.000 συνδρομητές. Μέχρι το τέλος της, 200 άτομα ακυρώνουν τη συνδρομή τους. Το ποσοστό αποχώρησης θα ήταν 20% (200 ακυρώσεις επί 1.000 αρχικών συνδρομητών).

Με το παρόν από τα eshop metrics, μπορείτε να αξιολογήσετε τη διατήρηση πελατών και να καταλάβετε γιατί οι πελάτες φεύγουν και πώς μπορείτε να βελτιώσετε την υπηρεσία σας για να τους κρατήσετε.

Η παρακολούθηση των eshop metrics και η αξιολόγηση των δεδομένων αυτών βοηθάει ένα κατάστημα να παραμένει υγιές αλλά και εσάς να έχετε το νου σας στην συνολική εικόνα αποδόσεων. Αυτό σας επιτρέπει να κάνει βελτιστοποιήσεις και τροποιποιήσεις ώστε η επιτυχίας σας και τα κέρδη σας να παραμένουν αμείωτα και να αυξάνονται.